Det spørgsmål kan virksomheden LogistikPartner svare på. En analyse blandt de seneste ti års kunder viser nemlig, at alle kunder har betalt mere end nødvendigt for deres fragt.

28. maj 2015

LogistikPartner, der er en uvildig fragtrådgiver, har i marts oprettet kontor i Kolding. Hidtil har udgangspunktet været Flensborg og Oberhausen i Ruhr.

- Når vi går ind og analyserer en virksomheds fragt og logistik omkostninger, så oplever vi, at de betaler for meget og har flere arbejdsgange end nødvendigt. Og næsten hver gang er der tocifrede procentbeløb at spare, fortæller Jens Peter Hartung.

LogistikPartner har udviklet et tool, hvor det er muligt, at samle alle kundens fragtrater ét sted. Det giver alle i virksomheden et overblik over de muligheder, der er for fragt lige fra landevej, pakker, sø- og luftfragt. Toolet indeholder også transittider og afgangsdage, så kunden får gennemsigtighed.

- Softwaretoolet tilpasses hver kunde individuelt, for alle kunder har differencerede behov. LogistikPartner gør meget ud at finde de løsninger, som passer til kunden, fortæller Jens Peter Hartung.

Med LogistikPartners tool kan virksomhederne spare mange penge på fragt. En af de virksomheder, som allerede har prøvet det nye tool, Fr8Partner, er Quilts of Denmark i Vamdrup.

Her har de sparet 24 procent på deres fragtomkostninger, efter at LogistikPartner lavede en analyse af deres udgifter.

- Det er ikke kun på kroner og ører, vi har sparet. Oveni har vi også fået besparelser på arbejdsgange. Vi har derudover reduceret antallet af speditører, så vi nu får bedre priser hos fem faste leverandører, fremfor før hvor vi vekslede mellem 10-15 forskellige speditører, fortæller fabrikschef, Jørgen Krenzen Johansen fra Quilts of Denmark.

Hos Quilts of Denmark har de lavet en to årig samarbejdsaftale med LogistikPartner. Det betyder, at de kan trække på konsulenterne, hvis der er særlige fragtspørgsmål.

- Vi har dermed fået adgang til en ekspertise, der trækker på 30 års erfaring og knowhow. Det gør det noget nemmere for os som lille virksomhed, at vi kan læne os op af dem, når det brænder på, siger Jørgen Krenzen Johansen.