Vi er opmærksomme på, at I virksomheder helt naturligt begynder at se på, hvordan I kan tilpasse kapaciteten med hensyn til jeres medarbejdere i denne meget alvorlige situation for erhvervslivet. Det vil vi naturligvis gerne gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe med, også i takt med at regeringen nu kommer med flere hjælpepakker i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.

Muligheder for virksomheder

1. Regeringen har i søndag 15. marts præsenteret en ny trepartsaftale om midlertidig lønkompensation, hvor der nu for en række virksomheder er forbedrede muligheder for at undgå fyringer på virksomhederne. Læs mere her

2. Et andet redskab for virksomheder er muligheden for at lave arbejdsfordeling, før I går til afskedigelse. Arbejdsfordelingen er en ordning, hvor I sammen med medarbejderne kan aftale at arbejdstiden nedsættes i en midlertidig periode for at undgå afskedigelser. Medarbejderne kan så få suppleret op med dagpenge.

Vi er klar til at hjælpe jer med at finde ud af, om I kan lave disse aftaler, det afhænger af over-enskomstaftaler på jeres områder. Det er et af de værktøjer, vi ved regeringen ser på i øjeblikket for at hjælpe jer bedst muligt. Det har blandt andet medført, at der kan anmeldes arbejdsfordeling fra dag 1 og ikke efter en uge, som det har været hidtil. Jobcentret skal ind over anmeldelsen – vi er klar til at hjælpe jer.

3. Hvis I står i en situation, hvor I får brug for at afskedige jeres medarbejdere, vil der være en masse spørgsmål fra deres side af. Her vil vi også gøre alt hvad vi kan for at hjælpe både jer og dem, med den bedst mulige vejledning.

Vi kan af naturlige årsager ikke tilbyde at komme ud til jer og møde jeres medarbejdere, men vil prøve på enhver anden vis at være i kontakt med jer og jeres medarbejdere for at hjælpe i denne svære situation.

Her kan din virksomhed få hjælp og vejledning
Der er flere mulige indgange, hvor man kan få hjælp og vejledning til hvad man kan gøre som virksomhed.

• Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
    Link til hjemmeside
    De har også en hotline for virksomheder i hverdagene fra 8:00-16:00 på tlf. 72 200 350.

• Virksomhedskontakten
    Står også klar til at hjælpe jer som virksomhed lokalt her i Kolding Kommune. Kontakt gerne Virksomhedskontakten i Jobcentret på telefon 7979 7400 eller send en mail til vservice@kolding.dk, hvis der er noget vi lokalt kan hjælpe jer med.

• Virksomhedsguiden
    Link til hjemmeside
    Her kan I finde vejledning om, hvilke forholdsregler din virksomhed kan og skal tage i forbindelse med coronavirus

• Business Kolding
    Link til hjemmeside
    Vi står også klar til at hjælpe virksomhederne i Kolding Kommune på tlf. 7633 2111 / info@businesskolding.dk

Sådan melder man sig ledig
Hvis I ender med at afskedige medarbejdere, rejser det mange praktiske spørgsmål. Derfor er vi klar til at hjælpe med råd og vejledning herom, både for jer og jeres medarbejdere.

I må meget gerne give nedenstående informationer videre til jeres medarbejdere, så det kan mindske uro og bekymring for hvad der skal ske nu.

Ganske kort afhænger det af om man er dagpengeberettiget eller ej

• Er man medlem af en a-kasse og er dagpenge berettiget, skal man melde sig ledig via jobnet.dk og kontakte sin a-kasse. Se nærmere på jobnet

• Er man ikke medlem af en a-kasse, eller af årsager ikke er dagpengeberettiget, skal man i stedet ansøge digitalt på borger.dk eller via dette link
    Når vi har din ansøgning, ringer vi til dig og sammen sørger vi for at al dokumentation er på plads. Er du forhindret i at søge digitalt eller har du ikke nemid, kan du kontakte os på 7979 8686.

Uanset hvilken vej man skal, er det meget vigtigt at I opfordrer jeres medarbejdere der bliver ramt af afsked, at de får udfyldt deres CV på jobnet.dk. Det er herigennem, at vi kan finde de lediges kompetencer frem og få dem formidlet ud til de virksomheder, hvor der endnu er brug for arbejdskraft.

Business Kolding

Frameld nyhedsbrev