Som iværksætter har du adgang til et stort udvalg af værktøjer, tilbud og inspirationskilder. Her har vi samlet nogle fra forskellige aktører - vælg de værktøjer der er relevante for dig og tilpas dem til din egen situation og virksomhed.
Opstart og drift af din virksomhed
Et solidt fundament er kritisk for at du kan opbygge en god og sund virksomhed. Det er derfor vigtigt, at du investerer tid i den indledende undersøgende fase og søger rådgivning, hvis du har spørgsmål.
Typisk vil du under din iværksætterrejse kunne gå tilbage og forbedre fundamentet efterhånden som du bliver mere afklaret.
- Iværksætter-tjeklisten: 3 faser ved opstart af virksomhed
-
1. Før du starter virksomhed
Inden du vælger at blive iværksætter og etablere virksomhed, bør du undersøge det forretningsmæssige grundlag for din idé. Mange af tingene på listen herunder er dog ikke kun vigtige i din opstart, men centrale elementer i det at drive og udvikle en forretning i det hele taget.
- Beskriv og test din forretningsidé
Hvordan ved du om din idé også er en god forretningsidé? Få hjælp til at undersøge, udvikle og konkretisere din idé.
- Undersøg dit marked
For at komme godt fra start er det vigtigt, at du kender kundepotentialet og dine konkurrenter.
- Læg et etableringsbudget
Det er vigtigt at have styr på økonomien i din opstart. Start med at lægge et budget, så er du godt på vej – også hvis du skal tale med banken.
- Få overblik over finansieringsmuligheder
Det er ikke sikkert, at du selv har den nødvendige startkapital. Få et overblik over dine finansieringsmuligheder.
- Fastlæg din forretningsmodel
Din Forretningsmodel er en beskrivelse af, hvordan du tjener penge på din virksomhed.
Find vejledning til de syv vigtigste punkter i din forretningsmodel
- Beskyt dine idéer
En virksomhed kan være baseret på en opfindelse, et særligt design eller et nyt navn eller logo, som der er behov for at beskytte. Er det tilfældet for dig?
- Tjek firmanavn og domæne
Tjek om andre har rettigheder til det navn, du ønsker til din virksomhed- og om domænet er ledigt.
- Overvej en webshop
I takt med at nethandlen stiger, er det vigtigt at have fokus på at udvikle en moderne webshop, hvis det passer til dit produkt.
- Overvej en ejeraftale, hvis I er flere ejere
Ejer du et selskab sammen med andre, bør I beskrive betingelserne for jeres fælles ejerskab. Samarbejdet kræver forventningsafstemning og klare rammer. Det kan en ejeraftale hjælpe med.
- Overvej den rigtige virksomhedsform
Alle virksomhedsformer har særlige kendetegn, fordele og pligter. Find ud af, hvilken virksomhedstype der passer dig bedst, fx selskab eller enkeltmandsvirksomhed, før du registrerer din virksomhed og får et CVR-nummer.
2. Formel etablering af din virksomhed
Du har først formelt en virksomhed, når du har registreret den på Virk.dk, og har fået en digital postkasse og NemKonto til din virksomhed. Etableringsfasen har også konkrete opgaver med fx at skaffe lokaler, produktionsfaciliteter og tilladelser.
- Registrér din virksomhed
Registreringen af virksomheden skal ske digitalt, og oplysninger om din nye virksomhed bliver herefter offentliggjort i CVR- registret.
- Husk NemKonto, NemID og Digital Post
Som ejer af en virksomhed, skal du have en NemKonto, et NemID, og du skal tilmelde dig Digital Post.
- Få styr på skatten
Se film og vejledning om skat, moms og alt det andet, du skal have styr på i de første år som selvstændig.
Få styr på skat og moms i din enkeltmandsvirksomhed eller dit interessentskab
Få styr på moms, regnskab og indberetning af løn i dit selskab.
3. Drift og udvikling af virksomheden
Som iværksætter med ’nyslået’ CVR-nummer, går du en spændende, men også udfordrende, tid i møde. Virksomheden skal på samme tid både driftes og udvikles, for at du kan opnå dine ambitioner.
- Styr økonomien med drifts- og likviditetsbudget
Sørg for at have styr på økonomien fra første dag.
- Bogfør
Som virksomhed skal du bogføre for at overholde lovgivningen og fordi bogføring er et vigtigt styringsværktøj til din forretnings økonomi.
- Før regnskab
Når du ejer en personligt ejet virksomhed, har du kun pligt til at indberette et skatteregnskab, mens selskaber, fx ApS og A/S, både skal indberette årsregnskab og skatteregnskab.
- Markedsfør din virksomhed og produkter
Markedsføring dækker over alle de tiltag, du bruger til at føre dit produkt ind på markedet. Du skal tænke markedsføringen ind i din strategi så tidligt som muligt.
- Plej dine kunder
Salg skal ses i forskellige stadier, og du skal følge op på nuværende og potentielle kunder.
- Når du vil ansætte medarbejdere
Måske tænker du på, eller ved allerede, at du har behov for at ansætte medarbejdere.
Tjekliste når du skal ansætte en medarbejder
Få hjælp til dine overvejelser om at ansætte din første medarbejder
- Beskriv og test din forretningsidé
- Business Koldings Iværksættermodel
-
Iværksættermodellen illustrerer syv faser der etablerer en god, sund virksomhed, når du som iværksætter vælger at starte selvstændig virksomhed, eller når du som virksomhedsejer vælger at starte en ny forretningsenhed.
De syv faser kan gennemgås i forskellig rækkefølge: Nogle gange starter man med et stærkt team, der efterfølgende får en god idé. Andre gange starter man med at have et produkt, bygger teamet op omkring det og får det solgt på markedet.
Hvor i modellen befinder du dig?
Levevej
På baggrund af positiv indflydelse træffer du et selvstændigt valg om at være lønmodtager, iværksætter eller begge dele.Idé
Du identificerer et behov eller en problemstilling og får en idé til at indfri behovet eller løse problemet.Teamet
Du sætter dit hold og danner det netværk, som sikrer dig et stærk team, der kan realisere idéen.Proof of Concept
Du beviser, at din idé kan realiseres i virkeligheden. Dit produkt, din service eller dit koncept indfrier behovet eller løser problemet.Proof of Sale
Du beviser, at der er et marked for dit produkt, din service eller dit koncept ved at skabe salg.Proof of Business
Du begynder at drifte din iværksætter-virksomhed og skaber salg, der sikrer, at du kan udbetale løn til dig selv og dit hold.Skalering
Du kender nu dine kunder og er klar til at få flere kunder samt at indfri din forretningsidés fulde potentiale.For hver fase af Business Koldings Iværksættermodel findes der et stort udvalg af værktøjer, sparring, netværk og tilbud.
- Valg af virksomhedsform
-
Når du registrerer din virksomhed, skal du vælge virksomhedsform. Du skal bl.a. vælge, om du vil starte en personligt ejet virksomhed eller et selskab. Der gælder forskellige krav og muligheder for hver enkelt virksomhedsform.
Brug evt. overblikket og guiden herunder, som baggrund for en dybere dialog om virksomhedsformer med rådgiverne i Gratis Rådgivning.
- Forretningsidé
-
Som iværksætter har du identificeret et behov eller en problemstilling og fået en idé til et produkt, en service eller et koncept der kan indfri behovet eller løse problemet.
- Forretningsmodel
-
Din forretningsmodel beskriver hvordan din forretningsidé kan realiseres i virkeligheden og blive til en virksomhed, som du kan tjene penge på.
Der findes forskellige måde at præsentere din forretningsmodel på, men Virksomhedsguiden har samlet 7 punkter som skal indgå.
- Dit værditilbud – din produktidé i forhold til kommende kunder.
- Dine segmenter – hvem sælger du til?
- Dine salgskanaler – hvordan når du ud til dine segmenter?
- Dine partnere – hvem kan hjælpe mig?
- Arbejdsfordeling – hvem laver hvad?
- Produktion – hvem skal producere varen, og til hvilken pris?
- Forventede udgifter og indtægter – likviditetsbudgettering.
Business Model Canvas er et godt og overskueligt sted at starte. Her kan du lege med din forretningsmodel, altså hvordan du skal tjene penge.
På platformen Entreprenerdy finder du også et online værktøj, der hjælper dig med at opbygge din forretningsmodel og tager dig igennem de ting, du bør have styr på.
Dit værditilbud kan du f.eks. arbejde med i Value Proposition Canvas, der ser nærmere på kundens udfordringer, ønsker og forventninger.
- Gameplan
-
Som iværksætter, er du leder i din virksomhed. Det er dit ansvar at lægge en plan for, hvordan du vil drive virksomheden og beslutte hvad dine ambitioner med virksomheden er:
- Hvor mange timer vil du arbejde i virksomheden?
Vil du arbejde deltid eller fuldtid? - Hvor man kroner vil du investere i virksomheden?
Kan du starte uden de store investeringer eller skal du indkøbe lager? - Hvor ser du virksomheden om 6 måneder, 1 år eller 5 år?
Hvilke produkter/ydelser tilbyder du? Hvad er din forventning til omsætning? Hvilke kunder har du?
Der er ikke rigtige eller forkerte svar, men det er en god øvelse at få det defineret - og endnu bedre at dele det med en sparringspartner.
En gameplan/handlingsplan kan være med til at skærpe visionen for din virksomhed, gøre dine mål overskuelige og fastlægge de(t) første skridt.
- Hvor mange timer vil du arbejde i virksomheden?
- Forretningsplan
-
En forretningsplan er en beskrivelse af den virksomhed du vil etablere og en plan for, hvordan du vil drive og udvikle den. Planen vil bl.a. kunne samle trådene fra dine øvrige forberedelser og derved gøre din start af virksomheden meget mere overskuelig – både for dig og dine rådgivere.
For mange iværksættere er det ikke nødvendigt at skrive en forretningsplan i første omgang. I stedet kan f.eks. Business Model Canvas være hurtigere og mere effektivt, fordi man på én side kan redegøre for alle de væsentligste forhold omkring den kommende virksomhed (læs evt. mere under forretningsmodel).
Hvis du skal ud og skaffe ekstern kapital til din virksomhed, kan det være en fordel at udarbejde en forretningsplan.
Økonomi
For mange er budgetter, skat, moms og økonomistyring noget af det der volder flest mentale kvaler. Heldigvis gør de teknologiske muligheder det hele tiden nemmere og nemmere.
- Regnskabsprogrammer
-
Vi anbefaler, at du fra start bruger ét af de mange forskellige regnskabsprogrammer til økonomistyring. I regnskabsprogrammerne kan du sende fakturaer og få et samlet økonomisk overblik - nogle af dem er endda gratis at bruge.
Du kan finde online regnskabsprogrammer ved at søge på Google eller spørge din revisor. Nedenunder kan du se eksempler på 3 programmer.
- Budgetter
-
Budgetskemaerne kan være med til at give dig et økonomisk overblik. Der er tale om et simpelt regneark, som kan give dig et fingerpeg om udgifter i forbindelse med etableringen, driften samt eventuelt behov for tilførsel af lån i et pengeinstitut.
Nedenunder kan du downloade Virksomhedsguidens skabeloner til etableringsbudget, driftsbudget og likviditetsbudget.
I etableringsbudgettet noterer du alle de udgifter du har ift. at etablere virksomheden. Det kan f.eks. være lokaler, inventar, lagervarer, markedsføring og rådgivning.
I driftbudgettet noterer du forventede indtægter og udgifter måned for måned, så du kan se, om økonomien hænger sammen i virksomheden.
I opstarten giver driftsbudgettet dig mulighed for at teste forskellige scenarier, f.eks. hvor mange timer/ydelser/varer du skal sælge for at dække dine udgifter og have et overskud.
Når virksomheden er etableret, kan du bruge driftsbudgettet som styringsredskab i virksomheden. Hvis dine omkostninger er højere end forventet eller dine indtægter lavere, hvad kan du så ændre i budgettet (og dermed i virksomheden), som kan skabe større indtægt eller sænke omkostningerne.
Mange virksomheder oplever variation i indtægterne fra måned til måned. Med et likviditetsbudget kan du tage højde for udsving og se, om du måned for måned har penge nok til at betale forventede løbende udgifter.
- Finansiering
-
Som iværksætter kan du have brug for kapital til opstart, drift og udvikling af din virksomhed.
Det kan være en god idé at investere mindst mulig kapital i opstart af virksomheden, indtil du har fået testet dit produkt/koncept af på markedet og ved, at der er grobud for en sund virksomhed.
Hvis du har begrænset adgang til kapital, kan en Lean Startup strategi måske være interessant for dig.
Der findes flere forskellige crowdfunding-platforme, hvor privatpersoner kan investere i din idé, bl.a. Kickstarter (amerikansk platform), Boomerang (dansk platform) og COOP crowdfunding (fødevarer).
- SKAT
-
Start-up med skat er SKATs hjælp til værksættere. Her finder du vejledninger til f.eks. registrering af virksomhed, oprettelse af NemKonto og indberetninger.
Tilbud hos Business Kolding
Starter eller driver du virksomhed i Kolding kommune, står Business Kolding klar til at bidrage til, at du får succes med dine iværksætterambitioner.
Vi er primus motor for iværksætterindsatsen i Kolding kommune og hjælper årligt over 300 iværksættere godt på vej med deres drøm.
Vi har en palette af aktiviteter, møder, arrangementer, kurser og forløb, der har til formål at skabe succes for dig - lige fra den spæde idé til den etablerede iværksætter.
- Rådgivning
-
Overvejer du at tage springet og starte selvstændig virksomhed, eller er du allerede i gang? Det er altid rart at vende tingene med én, der kan se det hele lidt fra oven.
Vi møder hvert år rigtig mange iværksættere indenfor alle brancher. Hos Business Kolding får du sparring lige der, hvor du er med din idé eller virksomhed.
Det er vigtigt at komme godt fra start og undgå unødvendige fejltagelser. Derfor afholder vi informationsmøder, tilbyder 1:1 vejledning og du kan få tilknyttet en mentor. Torsdage er der Gratis Rådgivning indenfor etablering, jura, økonomi, skat og forskellige temaer.
- Netværk
-
Værdifulde kontakter er ofte forudsætningen for nye virksomheders vækst og udvikling. Vi kan hjælpe med at åbne de rigtige døre for dig og din virksomhed.
Iværksættere som formår at bruge deres netværk professionelt, klarer sig bedre og formår i større omfang at skabe vækst i virksomheden.
- Forløb
-
Business Kolding tilbyder forløb og kompetenceudvikling, uanset hvor du befinder dig på din iværksætterrejse – lige fra den første idé til opstart, vækst og ekspansion.
Vi tilbyder forløb for ledige, studerende, nye og etablerede iværksættere.
Gennem Iværksætterdanmark tilbyder vi målrettede workshopforløb med viden og værktøjer til vejen fra god idé til god forretning. Du får adgang til både lokale fysiske forløb og online forløb fra hele landet.
Iværksætteri i praksis er et akademifag der sikrer dig overblik over virksomhedsdriften. IBA Kolding starter nyt hold i januar 2024.