Et nyt reformudspil lægger op til etablering af tre klimaerhvervsskoler i landet, og drømmen er da også, at en af dem etableres i Kolding. Det vil være et godt supplement til de uddannelser vi har i forvejen, hvor der er stort fokus på den grønne omstilling. Et godt eksempel på et allerede eksisterende samarbejde mellem uddannelse og erhvervsliv er AMU SYDs samarbejde med Isover omkring uddannelsen til teknisk isolatør.
4. februar 2022
- Vi har I forvejen tradition for at skoler og virksomheder samarbejder tæt, med et fælles sigte om at uddanne de unge, så kompetencer og behov passer sammen. Indsatsen mod klimaudfordringer er et kapløb med tiden, og derfor er det helt afgørende, at den nyeste viden og de nyeste produkter er tilgængelige på erhvervsuddannelserne, fortæller Morten Bjørn Hansen, Direktør Business Kolding.
“Vi tror på at vi kan bruge vores erfaring til at understøtte den grønne omstilling i hele regionens erhvervsuddannelser.”
Morten Bjørn Hansen, Business Kolding
- Vi håber selvfølgelig, at der kommer en klimaerhvervsskole i Kolding. Vi tror på at vi kan bruge vores erfaring til at understøtte den grønne omstilling i hele regionens erhvervsuddannelser. Vi skal have flere klimahåndværkere, slutter Morten Bjørn Hansen
Måske tænker du ikke lige over, at et fagområde som isolering af rør og tekniske anlæg kan være en af de kompetencer, som spiller en væsentlig rolle for klimadagsordenen. Energiforbruget i vores bygninger spiller en meget stor rolle i forhold til CO2-udledning og klimaspørgsmålet.
På AMU SYD uddanner de tekniske isolatører som det eneste uddannelsessted i landet, og de oplever en stigende efterspørgsel på netop tekniske isolatører.
“Vores undervisning bliver hele tiden sammenholdt med de sidste nye vejledninger, der er inden for teknisk isolering, således at eleverne har de sidste nye data og vejledninger, der er af betydning for, at overholde de lovkrav, der er inden for området.”
Preben Kristensen, AMU SYD
- Vores undervisning bliver hele tiden sammenholdt med de sidste nye vejledninger, der er inden for teknisk isolering, således at eleverne har de sidste nye data og vejledninger, der er af betydning for, at overholde de lovkrav, der er inden for området, fortæller Preben Kristensen, faglærer på AMU Syd. Vi har også et tæt samarbejde med både virksomheder og leverandører af materialer, fortsætter Preben, det er utroligt givtigt for alle parter, at være i dialog om faget.
AMU-SYD har samarbejdet med Isover i mere end 10 år omkring undervisning af eleverne, hvilket sikrer, at der hele tiden er overensstemmelse mellem uddannelsen, og det som virksomhederne efterspørger.
- Vi har et tæt samarbejde med skolen omkring uddannelsen af de tekniske isolatører, forklarer Kasper Nielsen, der er teknisk konsulent ved Isover. Eleverne bruger vores beregningsplatform under uddannelsen, f.eks. når de skal beregne, hvor meget isolering der skal bruges for at minimere energitab. De er også på besøg på fabrikken i Vamdrup flere gange under uddannelsen, her får de både undervisning og rundvisning – lige som vi ofte er ude på skolen og undervise dem.
“Jo mere eleverne lærer om at minimere energiforbruget under uddannelsen, og jo tættere samarbejde vi har med skolen, jo grønnere bliver vi alle på sigt.”
Kasper Nielsen, Isover
- Vores materiale er lavet af 80% genbrugsglas, så vi underviser også i klima og bæredygtighed. Jo mere eleverne lærer om at minimere energiforbruget under uddannelsen, og jo tættere samarbejde vi har med skolen, jo grønnere bliver vi alle på sigt.
Som teknisk isolatør arbejder man netop med beregning af hvilket aftryk de tekniske installationer giver både før og efter isolering. Både i kroner og øre, men også i CO2-aftryk. I den erkendelse er tekniske isolering derfor også en del af bygningsreglementet, som mere og mere retter sig imod CO2-besparelser og bæredygtigt byggeri, og herunder de installationer der løfter i den retning.