I går mødtes Koldings Corona Erhvervsråd for første gang – dog online. Erhvervsrådet skal fremover samles hver 14. dag, for at give status og diskutere COVID-19 situationen i Kolding.
20. maj 2020
Det nyetablerede Corona Erhvervsråd består af borgmester Jørn Pedersen, byrådsmedlemmerne Poul Erik Pedersen og Kristina Jørgensen, Kommunaldirektør Thomas Boe og andre ledere fra Kolding Kommunes forvaltning, Adm. direktør Morten Bjørn Hansen samt erhvervslivets repræsentanter i Fonden Business Kolding og Foreningen Business Kolding.
Mødet blev indledt med en kort status over erhvervslivets sitaution og udviklingen på arbejdsmarkedet fra Morten Bjørn Hansen og Michael Petterson, børne-, uddannelses-, og arbejdsmarkedsdirektør i Kolding kommune.
Tal fra Danske Bank viser, at privatforbruget under Corona krisen dykkede meget kraftigt i Danmark, og især ramte nedgangen hoteller og restauranter. Udvalgte detailområdet, som byggemarkeder og elektronik har haft en stigende omsætning. Den seneste uge, hvor genåbningen af samfundet er indledt, er privatforbruget løftet i flere sektorer.
Trafikken over Storebælt er faldet væsentligt, og med den mindre trafik, ser det heller ikke godt ud for landets tankstationer, der har mistet omsætning.
Ledigheden er steget markant og Kolding har på grund af erhvervslivets sammensætning haft en højere stigning end mange andre steder. Siden 11. marts er ledigheden i Kolding steget med 46 procent til 2.373 ledige. Hertil kommer omkring 3.000 personer hjemsendt på lønkompensation. Det er forventningen at ledigheden de kommende uger kan falde, i takt med at restauranter og detailhandel kan åbne mere op.
Jobcenteret igangsatte hurtigt nye indsatser, og vil i maj gennemføre 2500 servicekald til virksomhederne.
3.500 virksomheder modtager en brochure omkring efteruddannelse.
Tilbagemeldingerne fra virksomhedernes repræsentanter viste, at et lokalt samarbejde omkring midtbyens detailhandel har vist innovative løsninger og tiltrukket nye kundegrupper.
City Kolding fik hurtigt stablet en webshop på benene, hvor flere lokale aktører har bidraget.
Kolding Storcenter har nu kun haft åben i en uge, og antallet af besøgende har ligget på et højere niveau end samme uge sidste år.
Hotellerne er fortsat ramt hårdt, men mærker så småt at business-segmentet atter begynder at røre på sig. Der ses forespørgsler på konferencer til efteråret.
Business Kolding arbejder i Visit Kolding på en fælles markedsføringskampagne med Vejle for at tiltrække danske feriegæster til området.
Industrivirksomhederne i Kolding har taget nødvendige forudsætninger for at tilpasse sig en ny virkeligheden. Men for de fleste er det en udfordring, at fremtiden er meget usikker. Store eksportmarkeder er fortsat lukket ned, og det bliver afgørende for danske virksomheder hvordan de kan reagere, når markederne på ny åbner.
Det blev aftalt på mødet, at Business Kolding gør en ekstra indsats for at understøtte eksportvirksomhederne – først og fremmest ved at skabe et grundlag for erfaringsudveksling og samarbejde lokalt.
Til slut blev deltagerne enige om, at arbejde for, at Kolding bliver den by der kommer bedst ud af Corona-krisen.