To iværksættere i Kolding forventer, at et værktøj fra deres firma Whaii vil få et gennembrud inden for rekruttering af medarbejdere. Siden denne artikel blev bragt i Magasinet Vækst 2021, har virksomheden også udviklet andre produkter. De fik hjælp fra Startup Boost og Vækstfonden, til at sætte fart på udviklingen.

12. maj 2022

Det hele begyndte med fælles morgenmad. Morten Kongsbak og Michael Skovsgaard kender hinanden fra Lyshøjskolen, hvor to af deres børn i ti år har gået i samme klasse. De havde begge forladt en god stilling og solgt deres ejerandel i den virksomhed, de var ansat i. Nu skulle der ske noget nyt.

Med et fælles udgangspunkt kunne de lige så godt spise morgenmad sammen en gang om ugen for at udveksle tanker og ideer. De havde på intet tidspunkt tænkt på, at de skulle etablere et firma sammen, men en dag under morgenmaden, sagde Michael til Morten: ”Det er da dét, vi skal!” Morten blev helt overrumplet, men jo. Det var da dét, de skulle!

Det var Morten, der satte gang i hele processen ved at brokke sig over rekrutterings- og headhunterbranchen, i det hele taget måden virksomheder rekrutterer på. En branche og en proces der i hans øjne ikke havde forandret sig i årtier. Stadig meget netværksbaseret, og som bærer meget præg af at flytte en vare fra A til B. Der er stort set kun sat strøm til jobannoncerne, som er flyttet fra printmedier til nettet.

“Vi kunne godt finde ud af at finde en person med de rette kompetencer, men hvorfor gik det så ofte ikke som forventet?”

Michael Skovsgaard, Whaii

- Samtidig havde vi begge den erfaring, at det var svært at vide, om man havde ansat den rette personlighed blandt kandidaterne. Vi kunne godt finde ud af at finde en person med de rette kompetencer, men hvorfor gik det så ofte ikke som forventet? Som regel fordi personen ikke passer til den leder, som han/hun skal arbejde sammen med, eller fordi medarbejderen ikke passer ind i kulturen eller har et andet værdisæt, siger Michael Skovsgaard.

Der var brug for et bedre redskab, og en morgen i april 2018 kom Morten til morgenmad, efter han havde deltaget i teknologi-seminar hos Deloitte. Han fortalte og viste slides, og så sagde Michael de famøse ord: ”Det er da dét, vi skal!”

Dyrt at ansætte den forkerte
De skulle koble teknologien med rekruttering. Finde det rette værktøj, der ved hjælp af algoritmer kunne analysere ansøgerne og dermed finde frem til de rette, som skulle til samtale.

Nu drog de på roadshow med en Powerpoint og præsenterede deres ide. Hos Arla, Danfoss og Grundfos m.fl. blev de hurtigt bekræftet i, at de havde fat i en god ide. De havde også oplevet at ansætte de forkerte.

- Og det er dyrt, hvis en nyansat hurtigt forlader virksomheden! Det koster op til 125 procent af en årsløn at tage fejl og ansætte den forkerte. Arbejdet bliver ikke lavet, du skal ud og søge ny medarbejder og starte forfra, ifølge Michael Skovsgaard.

Et firma – Kongsbak og Skovsgaard nævner ingen navne – var så ærlig at fortælle, hvad formentlig mange gør, når de sidder med 4-500 ansøgere pr. stillingsopslag: De stopper med at læse ansøgninger, når de har fundet seks til ti kandidater i den bunke, de har været igennem.

Derfor var Kongsbak og Skovsgaard nu overbeviste om, at det virkelig kunne gøre en forskel, hvis de kunne koble rekruttering med teknologi.

“Det ville jo være fantastisk, hvis man kunne matche kandidater og virksomheder bedre. Jeg har i mine jobs arbejdet med at optimere en organisation, og gevinsten er, når man kan ansætte den rette, sætte holdet og få maskinrummet til at virke”

Morten Kongsbak, Whaii

- Det ville jo være fantastisk, hvis man kunne matche kandidater og virksomheder bedre. Jeg har i mine jobs arbejdet med at optimere en organisation, og gevinsten er, når man kan ansætte den rette, sætte holdet og få maskinrummet til at virke, siger Morten Kongsbak.

Ord afslører hvem vi er
I dag sidder han og Michael Skovsgaard med en teknologisk løsning, som kan matche ansøger og virksomhed på adskillige menneskelige parametre i den indledende screening af kandidaterne. Redskabet er udviklet, og de er i fuld gang med at sælge det i England, da værktøjet er udviklet på engelsk. Der er godt med ordrer i pipelinen, og deres produkt og virksomhed er allerede nomineret til flere priser, senest EY Entrepreneur of the Year, Startup Award DK, og var også nomineret til Business Koldings Iværksætterpris i år.

Groft sagt googlede de sig frem til den teknologiske løsning. De fandt nemlig ud af, at IBM i et årti havde forsket i, hvordan man kan bruge lingvistik i teknologien. Lingvistik – videnskab om sproget – kan bl.a. bruges til at lære noget om den person, der formulerer sig. Den måde vi vælger at bruge ordene på, siger noget om hvem, vi er og hvilke præferencer, vi har.

IBM bruger forskningen i lingvistik til at udvikle teknologiske løsninger, der kan foretage automatiske analyser af en person. Morten Kongsbak og Michael Skovsgaard tog kontakt til IBM, og efter bedste Legoklods-princip fik de sat et analyseværktøj sammen af teknologi, lingvistik og egne ideer.

Kort sagt definerer virksomheden den profil, som en ny medarbejder skal have. Ansøgningerne sendes gennem et program, som analyserer alle ansøgninger og udarbejder en profil af personen. Efterfølgende matches ansøgernes profiler med den profil, som virksomheden ønsker. Ord som f.eks. udadvendt, fleksibel, kompromissøgende, undersøgende, beskeden, målrettet, hjælpsom er vægtet i profilen.

Hvis du nu, kære læser, udtrykker din skepsis over for, at en robot skal finde de rette ansøgere til en stilling, ja, så har Kongsbak og Skovsgaard argumenterne på plads. De har stor tillid til træfsikkerheden, og værktøjet er gennemtestet. Som Michael Skovsgaard siger:

- Jeg synes faktisk ikke, der er noget særlig menneskeligt over den måde, store virksomheder i dag screener ansøgninger. Man kunne godt kalde det robotagtigt.

Morten Kongsbak fortsætter:

- Til trods for at vi lever i en meget teknologisk æra, så tæller menneskelige egenskaber faktisk endnu mere i dag, for det er vigtigt, at vi trives med vores arbejde. Vi skal selvfølgelig have de faglige egenskaber, men der skal også fokuseres på de menneskelige elementer ift. arbejdet.

Michael Skovsgaard kalder det firmaets hippiemål:
- Vi tror på, at vi får gladere mennesker ved at ansætte folk, som passer bedre til jobbet fagligt, men også personligt, værdimæssigt og kulturelt. Der er jo en grund til, at flere bliver stressede, får angst og depression. For manges vedkommende er det, fordi de sidder i et job, de ikke burde sidde i, og kan vi bare flytte en procentdel over i et job, som de passer bedre til, er meget nået. Både menneskeligt og økonomisk.

“Vi syntes, det var fedt, at der var en lokal mulighed, og den åbenhed, villighed og professionalitet, som StartupBoost viser, er rigtig vigtig. Det har været en super proces, og vi har fået super rammer. Samtidig stiller investorerne i StartupBoost deres netværk til rådighed”

Morten Kongsbak, Whaii

Fedt med lokal løsning
Morten Kongsbak og Michael Skovsgaard har arbejdet med projektet i to år uden løn. De har brugt af de penge, de fik ved at sælge deres ejerandele i de firmaer, de forlod. På et tidspunkt skulle de have investorer ombord. Den ene løsning fandt de lige uden for døren. De blev kontaktet af Business Kolding for at høre, om ikke Whaii skulle være medlem af Business Kolding. I løbet af dialogen fortalte medarbejderen hos Business Kolding om StartupBoost, der kan give starthjælp.

- Vi syntes, det var fedt, at der var en lokal mulighed, og den åbenhed, villighed og professionalitet, som StartupBoost viser, er rigtig vigtig. Det har været en super proces, og vi har fået super rammer. Samtidig stiller investorerne i StartupBoost deres netværk til rådighed, siger Morten Kongsbak.

StartupBoost har investeret i Whaii, mens Vækstfonden har ydet et lån. Vækstfonden kom under corona med nogle lånevilkår, der ifølge Michael Skovsgaard var meget mere fristende end hidtil.

Base skal ligge i Kolding
Firmaet ligger i Kolding, fordi de to nordjyder har slået sig ned i Nr. Bjert. Der er fem ansatte, og flere af dem arbejder i udlandet. To studentermedhjælpere fra SDU arbejder med web, marketing og sociale medier. På længere sigt er det meningen, at Whaii skal have base med udvikling og support et sted i Kolding.

I slutningen af 2019 var de klar med en prototype, de kunne teste, og i februar 2020 var de klar til at gå på markedet. Corona forhindrede, at de kunne gå i gang i fuld skala, men de fik hentet kunder hjem via den sælger, de havde ansat i England. Tilbagemeldingerne fra virksomheder i England er gode, og nu bliver det spændende at følge, om de på HR-kontorerne oplever, at de på sigt ikke bare kan spare penge med rekruttering via Whaii, men også få fat i de rette folk.

Efter det engelske marked er det planen at indtage USA, og når analyseredskabet en dag er tilpasset andre store sprog, kan nye lande indtages.

Og her stopper det ikke. De to iværksættere har allerede to nye tiltag i støbeskeen. Ja, der kan komme meget ud af, at to fædre mødes til forældremøde i 0. klasse og finder ud af, at de har et interessefællesskab.