Rebecca Dalby Damm har uanset studie været optaget af innovationsprocesser. Hendes viden om innovation fra ide til slutkunden bruger hun i en nyoprettet stilling på Koldings største arbejdsplads, Alfa Laval.

2. september 2022
Af Anette Jorsal

Det kan lyde lidt som et vildspor først at tage en bachelor i Idræt og Sundhed for derefter at slutte af med en kandidat i IT-Product Design, men for Rebecca Dalby Damm, 30 år, var der faktisk en rød tråd gennem hele forløbet. Ja, helt frem til den stilling, hun nu sidder i hos Alfa Laval i Kolding, hvor hun er Global Technology Business Developer. Set i bakspejlet er det tydeligt for hende, at hun hele tiden valgte den vej, der handlede om innovation.

Hun begyndte godt nok at læse til lærer, men det viste sig hurtigt at være et fejlskud. Hun valgte i stedet som gymnast at drage mod vest, fra barndommens land i Høje Tåstrup til Ollerup Idrætshøjskole på Fyn. Her fik hun øjnene op for idrætsstudiet på SDU i Odense, især fordi den omfatter en innovationslinje.

På SDU blev hun udtaget til universitetets talentprogram, hvor der på aftenstudiet netop var fokus på entreprenørskab og udvikling af egen virksomhed. Med Rebecca Dalby Damms ord: ”Vildt spændende!” På talentprogrammet mødte hun en studerende, der læste cand.it produkt design på SDU i Kolding, og nu var hun ikke i tvivl – hun måtte længere mod vest for at tage sin kandidat på SDU i Kolding.

“Innovation er et meget abstrakt begreb, men jeg er meget fascineret af principperne bag innovation. Der ligger nogle grundprincipper bag, der gør innovation meget konkret, og som betyder, at det er nemmere at navigere i kaos”

Rebecca Dalby Damm

- Innovation er et meget abstrakt begreb, men jeg er meget fascineret af principperne bag innovation.  Der ligger nogle grundprincipper bag, der gør innovation meget konkret, og som betyder, at det er nemmere at navigere i kaos, siger Rebecca Dalby Damm og fortsætter:

- Der er ikke mange uddannelser, hvor man kan være generalist og dyrke soft skills, men det gør man meget ud af i cand.it produkt design. Her lærer man at forstå og styre innovationsprocessen.

Hun valgte at tage i praktik i løbet af et semester og havnede hos Alfa Laval i Kolding, hvor hun i et halvt år var i R&D-afdelingen – Research & Development.

- Det var ekstrem lærerigt at komme et sted, hvor det var meget nyt for dem at prøve den form for innovation, som jeg havde lært på uddannelsen. Jeg fik virkelig lov at teste mine egne kompetencer og prøve at se, hvad der virkede, og hvad der ikke virkede. Noget af det mest værdifulde var at inddrage folk både i projektgruppen, dem, der designede, men også dem, der skulle bruge slutproduktet.

- En ingeniør sagde til mig ved en efterfølgende samtale, at han også havde fået meget ud af at løfte blikket fra det tekniske til dem, der skulle bruge produktet i sidste ende. Jeg synes, det var et stærkt udsagn, siger Rebecca Dalby Damm.

Hun skrev sit speciale hos Alfa Laval, og i 2021 blev hun ansat i en nyoprettet stilling som Global Technology Business Developer. Her arbejder hun med udvikling og innovationsprocessen inden for hygiejnisk væskehåndtering.

- Jeg er så utrolig heldig, at jeg har et job, hvor jeg har friheden til at udnytte mine kompetencer. Man har simpelthen besluttet, at vi skal prøve en anderledes proces af, siger Rebecca Dalby Damm, der erkender, at hun også selv har lært noget i processen. Hun kom med tegninger, post-it og papfigurer, da hun var i praktik og skulle fortælle om innovation og proces. Men som hun siger med et smil:

- Det virkede måske bedre på universitetet. Alfa Laval er en stolt virksomhed, og man er stolt af det, man laver. Der er en seriøsitet, så jeg er også blevet meget opmærksom på, hvordan jeg præsenterer det, jeg laver.