Lea Nørgaard Bennedsen, der er kandidat i designledelse, er i dag glad for de mange værktøjer, som en bred uddannelse på SDU gav hende.

14. oktober 2022
Af Anette Jorsal

Lea Nørgaard Bennedsen havde ikke lige forestillet sig, at hun skulle havne i turistbranchen, da hun i sin tid begyndte på en bachelor i design og kulturøkonomi for at slutte af med en kandidat i Designledelse på SDU i Kolding. Men set i bakspejlet giver det god mening, for uddannelsen har givet så mange forskellige kompetencer, som hun kan trække på som projektkoordinator hos Destination Trekantområdet. Lige fra adfærdsdesign og storytelling til et grafisk blik og markedsføring. For slet ikke at glemme en generel evne til at indsamle viden:

“På en videregående uddannelse bliver vi gode til at søge og finde de relevante oplysninger, og det er vigtigt i mit job, for turistbranchen ændrer sig hele tiden, ikke mindst i forhold til branding og markedsføring”

Lea Nørgaard Bennedsen, Destination Trekantområdet

- På en videregående uddannelse bliver vi gode til at søge og finde de relevante oplysninger, og det er vigtigt i mit job, for turistbranchen ændrer sig hele tiden, ikke mindst i forhold til branding og markedsføring, siger Lea Nørgaard Bennedsen.

Hun troede engang, at hun skulle ende i et stort reklamebureau, men:

- Hvor er jeg glad for, at jeg er havnet inden for turismen. I dag ved jeg slet ikke, hvor jeg ellers skulle være.

Omgivet af kreativitet
Lea Nørgaard Bennedsen vidste ikke, hvad hun ville være, da hun begyndte på gymnasiet i Kolding, men hun havde på fornemmelsen, at det skulle have noget med design at gøre. Hendes mor er kunsthåndværker, og kunst og design fyldte meget i barndomshjemmet. Hun er ikke selv kreativ, men vidste, at hun gerne ville arbejde inden for den kreative felt.

Da hun begyndte at søge efter den rette uddannelse, poppede Design og kulturøkonomi op. Den lå lige om hjørnet, og hun kunne godt tænke sig at være bindeleddet mellem de kreative og virksomheder.

- Jeg har været omgivet af kreative mennesker, som havde svært ved at komme ud over rampen, fordi det for dem er en helt anden verden, siger Lea Nørgaard Bennedsen.

Hun var hurtigt klar over, at hun var havnet på den rette uddannelse, hvor der også var mulighed for at skræddersy en del af forløbet. Under sin bachelor tog hun faget narratologi (læren om fortællinger), hvor hun lærte at fortælle og formidle.

Turisme – et fag i bevægelse
Efter ansættelser hos Nordfyn Erhverv og Ingram Micro, et stort it-firma med afdeling i Kolding, søgte og fik hun jobbet som turistkoordinator i Billund Kommune. Nu fik hun for alvor brug for sin viden inden for adfærdsdesign og storytelling.

- Jeg var meget ude ved aktørerne – museer og overnatningssteder – for at være med til at bygge hele den fortælling op, som gæsterne gerne skulle opleve. De skulle gerne skabe en følelse af, at de havde været et sted, som de havde lyst til at tage tilbage til, siger Lea Nørgaard Bennedsen og fortsætter:

- Samtidig ændrede den service, som man giver turisterne, sig så meget de år – fra at gå ind på et turistkontor til, at man finder oplysningerne på sin telefon.

“- Jeg har været omgivet af kreative mennesker, som havde svært ved at komme ud over rampen, fordi det for dem er en helt anden verden”

Lea Nørgaard Bennedsen, Destination Trekantområdet

Det blev til fire et halvt år, inden hendes stilling blev omsat til en del af det nye Destination Trekantområdet. Her er hun projektkoordinator inden for erhvervsturismen. Fra 1. januar skal hun lede projektet ”Let’s meet again”, som er et samarbejde med VisitHerning. Projektet skal hjælpe mødeturismen i gang, efter at den under corona blev slået tilbage til start. Projektet støttes i to et halvt år med 1,8 millioner af Erhvervsstyrelsen.

- Det bliver sindssygt spændende, for vi dækker et område, som har så meget at byde på. Der er messefaciliteter både i Herning og Fredericia, og vi har store konferencehoteller med en enorm høj kvalitet. Samtidig er der så meget at opleve uden for døren, så deltagerne behøver ikke bare at gå op på deres værelse efter endt møde, siger Lea Nørgaard Bennedsen.

FAKTA

Lea Nørgaard Bennedsen, 36 år, bosat i Vonsild med mand og to børn, afsluttede uddannelsen Designledelse i 2012 på SDU i Kolding. Hun har en bachelor i design og kulturøkonomi. I dag hedder uddannelsen designkultur og økonomi, men ligger stadig på SDU i Kolding.