Træet er FSC-mærket, og snart er alu-listerne lavet af skrot og gamle øldåser. Bæredygtighed er ikke kun noget, der ligger på hylden i Lone Porsgaard Rasmussens firma, Dansk Varebilindretning. Det er også blevet en hjertesag, hvor hun prædiker om FN’s Verdensmål for mindre virksomheder, for de skal være en del af løsningen.

28. april 2021
Fra magasinet Vækst af Anette Jorsal. Fotos af Lasse Lagoni.

Først følte hun sig dum. Så var hun flov. Til sidst blev hun vred.

Lone Porsgaard Rasmussen havde aldrig hørt om FN’s 17 Verdensmål, før hun var til et møde i Business Kolding. I den første pause gik hun ud og var et stort spørgsmål: ”Har jeg sovet i timen?! Hvorfor har jeg overhovedet ikke fanget, hvad der sker!!”.

Det var temmelig tilfældigt, at hun i 2019 havnede til det møde, hvor forfatter og foredragsholder Carsten Borch fortalte om verdensmålene. Lone Porsgaard Rasmussen havde en svigerinde, der var meget optaget af klimaet, og som var i praktik hos Business Kolding. En dag sendte hun invitationer ud til et møde om de 17 verdensmål.

“Spørgsmålet er, om vi vil være en del af problemet eller løsningen? Jeg vil være en del af løsningen.”

Lone Porsgaard Rasmussen, Dansk Varebilindretning

- Jeg tænkte: ”De 17 Verdensmål. Nøj, hvor lyder det kedeligt. Der kommer da ikke nogen”. Så jeg meldte mig til. Mest for at støtte hende, og samtidig kunne jeg invitere vores designer Kim med. Så kunne han blive luftet. Mødet var på ingen måde kedeligt. Hun var til gengæld rystet over, at hun aldrig havde hørt om de verdensmål, som var fire år gamle. Da hun blev vred, besluttede hun sig for, at alle som hende – leder af en mindre eller mellemstor virksomhed (SMV) – skulle nu høre om verdensmålene. For hun var overbevist om, at mange lige som hende aldrig havde hørt om dem.

- I dag tænker jeg ofte på, hvornår jeg ville have hørt om de 17 verdensmål, hvis jeg ikke havde været til det møde, og hvis ikke Carsten Borch havde været så god til at fortælle om verdensmålene. Som SMV’er har du 27 kasketter på, og alt, der kommer ind i firmaet, peger på dig, og der er ingen tid til fordybelse.

Den dag i 2019 besluttede hun sig for, at hun i løbet af de næste to år ville fortælle 100 SMV’er om FN’s verdensmål, og hun er godt på vej.

Med på Folkemødet
Hendes far, som hun er ved at overtage firmaet efter, havde allerede før mødet med Carsten Borch spurgt Lone, om hun ville med til København til generalforsamling i SMV Danmark. ”Nej, det gider jeg ikke. Det er bare gamle mænd, der sidder og spiser ostemadder”, lød svaret til hendes far. Men efter mødet i Pakhuset hos Business Kolding meldte hun sig til turen. Nu skulle hun fortælle så mange mødedeltagere som muligt om FN’s Verdensmål.

DATTER OVERTAGER FIRMAET

Lone Porsgaard Rasmussen, 42 år, er egentlig uddannet salgsassistent inden for badeværelser, men en dag for 16 år siden valgte hun at træde ind i sin far Flemming Porsgaards firma, som indretter varebiler med træskuffer og -hylder. Her tager hun sig af salg, indkøb, ledelse o.m.a.

- Da firmaet blev mit, skete der noget inden i mig. Med et CVR-nummer følger også en platform med mange muligheder, siger Lone Porsgaard Rasmussen, der er gift med en militærmand og har tre børn i alderen 19, ni og tre år. Hun fik bl.a. muligheden for at være erhvervsmentor for unge ledige, for som hun siger: ”Jeg tænder på at flytte mennesker”.

Hun ejer i dag 65 procent af Dansk Varebilindretning. Hendes far, der etablerede firmaet i 1986, har 35. Der er i alt ni ansatte. De har rygende travlt. De fleste kunder kommer inden for en radius af 100 kilometer, men det andetstørste nærområde er København.

- Hver gang, der var en pause, sagde jeg: ”De 17 verdensmål!”, fortæller Lone Porsgaard Rasmussen, som i øvrigt måtte konstatere, at der ikke var mange gamle mænd og slet ingen ostemadder. Til gengæld var der sågar kvinder og en ret moderne organisation.

På vej hjem spurgte hun sin far, hvad han syntes om mødet. ”Joh, de var i alle tilfælde ikke i tvivl om, at der var to med fra Kolding…”, lød hans svar. Og da Lone spurgte, om det havde været pinligt, sagde han: ”Narhhhh….”

Et par uger senere ringede de fra SMV-kontoret i København for at høre, om Lone ville med til Folkemødet på Bornholm og tale om verdensmålene i SMV-regi.

Vi skal være en del af løsningen
I dag er verdensmålene blevet en hjertesag for Lone Porsgaard Rasmussen, og som hun siger: - Jeg holder mig IKKE tilbage med at prædike!

Men hvorfor er det lige blevet så vigtigt for chefen for Dansk Varebilindretning at prædike om verdensmålene?

- Som SMV’er er vi nødt til selv at tage ansvar. Hvis vi ikke spiller med, får vi det som små og mindre virksomheder svært i fremtiden. Spørgsmålet er, om vi vil være en del af problemet eller løsningen? Jeg vil være en del af løsningen.

- Det er verdens vigtigste plan, fordi den kigger 360 grader rundt, og det er helt unikt, at alle verdens ledere er blevet enige om, at dette er planen for fremtiden. Investeringer kommer til at gå til de samfundsansvarlige. De unge får et helt andet købemønster, og lige om lidt er det dem, der har købekraften. Vi kommer til at måle på nogle andre bundlinjer, end vi gør i dag. Det kan virke abstrakt nu, men det er allerede i gang. Nu kan man f.eks. låne billigere, hvis det er til grønne formål. Det gør banken, for de har også forpligtet sig til at bidrage til samfundet via deres CSR.

- Som jeg for nylig sagde til SMV’ere, jeg havde inviteret til onlinemøde om de 17 verdensmål, så kender VVS’ere og elektrikere og andre håndværkere allerede løsningerne, og de kunne med fordel markedsføre sig på det og dermed være med til at sprede kendskabet til de 17 verdensmål til de danske forbrugere.

Hjemme i Sjølund i Lone Porsgaard Rasmussens firma, Dansk Varebilindretning, der laver indretning med hylder og skuffer i træ til varebiler, bliver der også tænkt bæredygtigt. I modsætning til mange andre firmaer, der laver aluminiumsløsninger, laver Dansk Varebilindretning træløsninger til virksomheder, som skal have en bil indrettet til værktøj og materialer.

- Træ er et bæredygtigt materiale, der kan fornyes, og det er et fleksibelt materiale, hvor man kan klippe en hæl og hugge en tå. Det er ikke så tungt, som de fleste aluløsninger, og det støjer ikke, når skruer ligger løse på hylden, hvilket er godt for arbejdsmiljøet, fortæller Lone Porsgaard Rasmussen.

Hos Dansk Varebilindretning bruger de FSC-mærket træ

Alu-lister af skrot og gamle dåser
Da hun fik øjnene op for verdensmålene, gik hun i gang med at finde FSC-mærket træ. Senest er hun begyndt at lede efter et nyt alu-materiale til listerne på hylderne. - Jeg havde skubbet det foran mig og tænkte, at det nok var for dyrt. Jeg kontaktede Hydro, og de kunne fortælle mig, at det mest almindelige i Europa er, at der udløses ni kilo CO2 pr. kilo aluminium. Hydro kan lave aluminium med et CO2-aftryk på 6,5 kilo pr. kilo aluminium. MEN de har også et produkt, hvor der kun er et CO2-aftryk på 2,35 pr. kilo. Det er et cirkulært produkt fremstillet af gamle dåser og bilskrot. - Det mindede mig om to ting: Man skal huske at spørge sin leverandør om den rette løsning. Og man skal huske at sende dåser og metal til skrot, siger Lone Porsgaard Rasmussen. De nye alu-profiler lister betyder, at priser pr. reol stiger med lige knap 30 kroner, i Lones øjne en meget lille fordyrelse.

Turbo på brugte reoler
Dansk Varebilindretning har altid solgt brugte træreoler, men det er der nu sat turbo på.

- Når vi i fremtiden får nye kunder, lægger vi en lille seddel i den klargjorte bil, hvor vi skriver, at vi gerne vil købe reolerne tilbage den dag, de ikke skal bruge dem mere eller skal skifte dem ud. Vi sælger dem så videre for et symbolsk beløb.

For nylig kunne jeg sælge reoler til en iværksætter, og han var lykkelig, da han kunne køre herfra med reoler for 3.500 kroner. For nylig var den en kunde, der skulle have en 30 år gammel reol flyttet over i en ny varebil. Kunden sagde med et skævt smil til Lone: ”I laver det for godt”. Hendes svar lød: ”Ja, ja, men så kan du køre en god forretning, og når du skal have en bil mere, kommer du nok tilbage”.

For som hun siger: - Nærighed og snusfornuft er også bæredygtighed. Mere avanceret er det ikke.

PS: Og Kim? Designeren, der blev inviteret med til verdensmåls-mødet? Han blev også inspireret og tog senere initiativ til de grønne torvedage i Kolding om lørdagen.

Download eller læs resten af magasinet herunder