Hver måned året ud skriver direktør for Business Kolding klumme i Ugeavisen. I denne måneds klumme er det virksomhederne, som skal kigge indad, når de efterlyser nye talenter og arbejdskraft. Virksomhederne skal nemlig selv bidrage til at udvikle talentmassen. Deltag i debatten, kunne din virksomhed gøre mere for talentudviklingen?

26. oktober 2016

Morgendagens arbejdskraft kommer du til at udvikle selv!

I Business Koldings konjunkturanalyse fra august 2016 angiver 36 pct. af virksomhederne mangel på kvalificeret arbejdskraft som den væsentligste barriere for vækst. Samtidig læser vi nærmest dagligt nye artikler og analyser, som forudser mangel på alt fra ingeniører og IT eksperter til faglærte og ansatte i servicebranchen.

En nærliggende konklusion er jo så, at uddannelsessystemet og "det offentlige" må sørge for en større forsyning af kvalificeret arbejdskraft, som virksomhederne kan plukke fra.

Virkeligheden er bare, at fremtidens vindere blandt virksomhederne bliver dem, der nu erkender, at morgendagens arbejdskraft kommer de til at udvikle selv! At kunne orkestrere og implementere strategier og planer for egen udvikling af alt fra elever til det næste medlem af direktionen bliver et afgørende konkurrenceparameter langt vigtigere end andre strategiområder.

Uddannelsessystemet og det offentlige kæmper allerede kampen for en større kompetent arbejdskraftforsyning med alle de kræfter, de har, men uanset, hvor godt de gør det, kommer de ikke til at løse det på en måde, der serverer arbejdskraft i tilstrækkelige mængder og som er kompetente til at løse virksomhedernes udfordringer. Nogle virksomheder vil om få år stå tilbage som taberne og de, der ikke fik det, de skulle bruge.

Efter min mening er der mindst to ret oversete årsager til det:

1. Virksomhedernes behov ændrer sig konstant hurtigere, end uddannelsessystemet kan nå at tilpasse uddannelserne, og det vil kun accelerere i de kommende år.

2. Vi har reelt ingen anelse om, hvilke typer af kompetencer vi skal bruge om 10 år.

Vi kan gætte, og det er så, hvad uddannelsessystemet må gøre - men vi ved det ikke.

Efter min overbevisning må vi derfor ændre vores uddannelseskultur, så folkeskole, ungdomsuddannelse og videregående uddannelser i højere grad satser på grundlæggende forudsætninger som f.eks. høj innovationsevne, kreativitet, arbejdsomhed og arbejdsmoral. Derefter må virksomhederne selv tage over og spille en langt mere aktiv og integreret rolle i det samlede uddannelses-setup.

Pointen handler ikke om virksomhedens sociale ansvar, men om virksomhedens egen konkurrenceevne og overlevelse. Morgendagens arbejdskraft må virksomheden udvikle selv!

Er du enig? Er din virksomhed eller arbejdsplads klar til udfordringen? Deltag i debatten på www.businesskolding.dk/debat

Klummen er udtryk for Tommy Langhoffs personlige mening.