Svane Shipping og Business Kolding præsenterer de tre nominerede til titlen som Årets Initiativpris 2016.

8. februar 2017

Vinderen kåres torsdag 23. februar 2017, hvor Business Kolding inviterer til Awardshow 2017 på Comwell i Kolding. De nominerede er...

Vamdrup Skole

Vamdrup Skole er den skole i Kolding, der for alvor har taget iværksætteri og entreprenørskab til sig. Og fra næste skoleår bliver det indskrevet i årsplanerne på samtlige årgange.

I år så et helt nyt valgfag dagens lys. Det hedder NIDI og står for Naturvidenskab, Innovation, Design og Iværksætteri. Her undervises 28 elever fra tre årgange sammen, og de lærer at arbejde i projektgrupper. Eleverne skal nemlig producere og ikke reproducere viden.

”Vi vil gerne have foretagsomme unge ud af Vamdrup Skole, og hvis de ikke udfordres og lærer at overkomme modstand, så bliver de for lette at vælte. Vi serverer ikke tingene for eleverne. I stedet gør vi det til en del af læringen, at de bliver i stand til at gennemleve de frustrationer”, siger lærer på NIDI, Vivi Nielsen.

“Når skolen tilpasser sig eleven og ikke omvendt, frigøres der uforløst potentiale.”

Per Rudbæk, Skoleleder, Vamdrup Skole

På Vamdrup Skole ser de ikke gymnasiet, som det alle elever skal og bør stræbe efter, men sidestiller erhvervsuddannelserne med den gymnasiale vej. Hellere blive Danmarks bedste anlægsgartner end en af mange studenter på et kontor.

”Der er ikke noget i vejen med at gå på gymnasiet, det skal bare ikke målet for alle elever. Så når skolen tilpasser sig eleven og ikke omvendt, frigøres der uforløst potentiale. Mange ikke bogligt stærke finder pludselig ud af, at de rent faktisk kan noget”, siger Skoleleder, Per Rudbæk.

Vamdrup Skole samarbejder med flere af de lokale virksomheder. Det har gjort, at eleverne har arbejdet med virkelige problemer. Og allerede nu kan de se, at eleverne er blevet mere selvstændige.

”Vi hjælper eleverne ud af deres tillærte hjælpeløshed. Mange elever er i dag bange for at fejle, og derfor begår de ikke de fejl, de lærer noget af. Vi ønsker en læringskultur, hvor det at fejle rummer udviklingspotentiale. Og så skal vi væk fra, at det kun er de resultater, der kan sættes to steger under, der er rigtige”, siger Per Rudbæk.

Besøg Vamdrup skole på www.vamdrupskole.dk.

Kolding Light Festival

For 4 år siden startede de et fælles projekt om at skabe en international lysfestival i Kolding. Sidste år kom så gennembruddet med 123.000 besøgende.

Det har været hårdt slid at få løbet Kolding Light Festival i gang. Men med to ildsjæle i spidsen, og erhvervsdrivende der bakkede op og både offentlig og privat støtte, er Kolding Light Festival nu blevet en tradition i Kolding.

"2016 blev gennembruddets år, og vi oplever nu, at alle dem, der har været med, kommer igen, og nu kommer der også nye til. Folk vil gerne være en del af det, og det er vi rigtig stolte af", siger direktør for Kolding Light Festival, Jesper Johansen..

“Vi har formået at skabe en ny tradition i Kolding, som er både flot og inspirerende at se på, og som giver noget stolthed og fællesskab til vores by.”

Otto Popp Clausen, Kolding Light Festival

Sidste år gik et publikum svarende til tre Poul McCartney koncerter igennem Koldings gader på de tre dage festivalen varede, og det store afslutningsfyrværkeri og lysshow omkring Koldings gamle kongeslot blev et tilløbsstykke.

"Vi er meget ambitiøse, når det gælder fremtiden. Vi vil gerne have flere installationer og oplevelser med i de kommende år”, siger Formand, Otto Popp Clausen.

Kolding Light Festival rummer det hele, lige fra de flotte og sensationelle lysshows, til informative installationer som ”Skybrud” ved Blu Kolding, og til de eftertænksomme med citater fra bådflygtninge på de hvidkalkede mure i Skt. Nikolai Kirke. Og så har flere forskellige foreninger fra Kolding meldt at de også vil bidrage i år.

Blandt nyskabelserne i 2016 var løbet Kolding Light Run, som blev en stor succes.
Og målet er klart. Kolding Light Festival skal være et fyrtårn for Kolding i et internationalt niveau, som rækker ud over både kommune og landegrænse.

Besøg Kolding Light Festival på www.k-l-f.dk.

Skærsøgaard Vine

Da Sven Moesgaard plantede sin første vinplante i 1999, vidste han ikke, at vine fra Dons i de kommende år ville sikre sig et hav af medaljer. Men det er, hvad der skete.

I 2001 blev han den første autoriserede vinbonde i Danmark. Og siden har især de mousserende vine fået opmærksomhed. De har vundet guld i Danmark i de sidste 15 år, og vundet 75 medaljer i 11 lande heriblandt Frankrig, Italien og Østrig.

"Det har været en lang proces, og der har været rigtig mange aktører ind over. Det fælles mål og det gode samspil mellem alle har gjort, at det til sidst lykkedes at få udnævnt Christiansfeld til verdensarv", fortæller Sitemanager for Christiansfeld, Birgitte Sidenius Bjerg Lamp.

“Hvis der er nogen, der siger, at det ikke kan lade sig gøre, så tager jeg det som en udfordring, og så dykker jeg ned i det.”

Sven Moesgaard, Skærsøgaard Vine

”Min yndlingsvin er er Dons rosé brut, den smager af jordbær, æble og med en kant af ristet franskbrød", lyder det fra Sven Moesgaard, som ved siden af sin vinproduktion på 15.000 flasker årligt, også producerer lægemidler i virksomheden Pharma Nord, hvor han er medejer.

Den store succes med de mousserende vine har fået Sven Moesgaard til at ansøge EU om, at Dons bliver til BOB-region, der betyder Beskyttet Oprindelses Betegnelse. Det vil betyde, at DONS bliver til et rigtig vinområde på lige fod med Bordeaux og Champagne.

De danske myndigheder har allerede godkendt, og lige nu afventer man spændt på EU´s officielle stempel, der baner vejen for Danmarks første autoriserede vinområde i DONS på 853 hektar.

”Da Danmark kom med i EF i 1972, kom vi ikke med i vinforordningen. Der var ingen, der dengang havde forestillet sig, at der skulle produceres vin herhjemme. Men jeg har det sådan, at hvis der er nogen, der siger, at det ikke kan lade sig gøre, så tager jeg det som en udfordring, og så dykker jeg ned i det”, fortæller Sven Moesgaard.

Vingården i Dons er efterhånden også blevet et besøgscenter for vinentusiaster, der hvert år tager i mod 5000 gæster til prøvesmagning og rundvisning. Og så har også Dronning Margrethe fået smag for Svens vine. Hun er især faldet for hans hvidvin, Orion natural, som hun ynder at drikke til sine friske asparges.

Besøg Skærsøgaard Vine på www.dansk-vin.dk.