Hos den familieejede virksomhed Teknos i Vamdrup, har virtual reality briller været vejen frem under corona-nedlukningen verden over. De kan nu hjælpe kunderne hurtigere – uanset hvor i verden de befinder sig.

21. juni 2021

Når man som Teknos har produktion og salgskontorer fordelt over hele verden, så er gode råd dyre, når verden lukker ned pga. Covid-19.

- Jeg havde mere end 100 rejsedage i 2019, fortæller Business Development Director, Mirjana Repic. Jeg plejer at besøge vores produktionssteder over hele verden samt en lang række kunder, og da det lige pludselig ikke kunne lade sig gøre, skulle vi tænke mere alternativt og være kreative.

Løsningen blev virtual reality briller med indbygget kamera, hvilket giver os mulighed for at mødes med vores kunder, kolleger og andre, vi samarbejder med, og se nøjagtigt, det de kikker på. Det giver også mulighed for at optage det, så man kan lave små videoer af overflader osv.

Hololens 2 fra Microsoft. Fotos copyright Teknos.

- Vi har ofte brug for at beskrive en overflade. Det kan være et problem med malingen eller udstyr under produktion hos kunder. Skulle vi gøre det på skrift, ville vi beskrive det på hver vores måde. Kan vi i stedet se overfladen foran os, så kan vi bedre rådgive om den rette overfladebehandling og komme med løsningsforslag, fortsætter Mirjana. VR-brillerne bruger samme platform som Microsoft, hvilket gør det nemt at integrere med Microsoft Teams – og kvaliteten er så god, at det er lige som at være der selv.

En vigtig del af Teknos strategi er, at medarbejderne hos Teknos altid er tæt på kunderne og forstår deres behov. Vi yder en god teknisk support. Med brillerne kan teknikerne sidde i Danmark og hjælpe en kunde ude i verden, når de med brillerne på kan vise, hvad problemet er. Brillerne kan også bruges i andre situationer.

- I testfasen var vi oppe i en vindmølle i 65 meters højde i forbindelse med anvendelsen af vores produkt Teknoblade Repair, som bruges til at reparere vindmøllevinger. Ejeren stod nede på jorden, og han kunne på mobilen følge processen på nært hold. Normalt går teknikeren op i vindmøllen, udfører reparationen, og først derefter sendes en drone op, men den kan slet ikke komme lige så tæt på, forklarer Mirjana.

“Det, der ofte ville have taget nogle af deltagerne 2-3 dage med fly, hotelophold og lignende, kan nu ordnes på et møde over et par timer”

Et andet eksempel er gulvfabrikanten, der har fabrikker i Malaysia, Tjekkiet og Østrig – mens direktøren selv bor i Tyskland. Normalt vil vi alle flyve verden rundt for at mødes med teknikere og laboratoriefolk fra Danmark og Teknos’ salgsteams i de forskellige lande. Med muligheden for at bruge VR-brillerne, når noget skal vises frem, kan også kundens salgsteam og tekniske teams fra forskellige produktionssteder i verden deltage i mødet som live session. Dette giver mulighed for et mere bredt publikum, som kan stille spørgsmål undervejs. Det giver også en bedre forståelse af, hvad Teknos produkter kan.

Det, der ofte ville have taget nogle af deltagerne 2-3 dage med fly, hotelophold og lignende, kan nu ordnes på et møde over et par timer. - Når vi taler om bæredygtighed, så er brugen af VR-brillerne også et skridt i den rigtige retning. For os er bæredygtighed en del af vores mindset. Det er en integreret del af vores strategi og forretningsmodel, og vi kommer helt sikkert til at begrænse vores rejser fremover.

- Vi er generelt blevet meget mere effektive under corona. Ved projektopstart kan vi holde møder med teamdeltagere fra hele verden. Det kunne vi ikke tidligere, men her kan alle være med fra starten, slutter Mirjana Repic.

FAKTA

Teknos er en global virksomhed, som tilbyder en bred vifte af overfladebehandlingsprodukter til industrien, byggeriet og til private. Teknos blev grundlagt i 1948 og er i dag en af Finlands største familieejede virksomheder med cirka 1.800 medarbejdere. Teknos er til stede i mere end 20 lande i Europa, Asien og USA og havde i 2020 en nettoomsætning på 384 mio. euro. Teknos er en af ​​de førende leverandører til industrien og har en stærk position i detailhandelen og inden for bygningsmaling. Teknos har en ambition om at udvikle løsninger, der kan være med til at beskytte kloden. Derfor arbejder Teknos tæt sammen med sine kunder på at udvikle smarte, teknologisk avancerede løsninger, der beskytter og forlænger levetiden på alle typer af produkter.