Private virksomheder kan få tilskud fra Erhvervspuljen til energispareprojekter - tilskuddet dækker op til 50 % af omkostningerne.

2. juni 2022

Energistyrelsen har netop åbnet for 4. runde af ansøgninger til Erhvervspuljen, der kan give en hånd til virksomheder, der ønsker at sænke energiforbruget. Og de stigende energipriser har i den grad gjort puljen populær.

I alt modtog Erhvervspuljen 220 ansøgninger i den seneste runde mod 98 forrige gang. Og det er ikke kun antallet af ansøgere, der er steget kraftigt. Det samlede beløb, der er søgt tilskud for, er på 102 mio. kr. Det er mere end en firedobling i forhold til forrige gang, hvor beløbet var 25 mio. kr.

“Vi er meget glade for at se, at flere virksomheder ønsker at sætte fart på den grønne omstilling og f.eks. konvertere væk fra naturgas ved at søge tilskud fra Erhvervspuljen”

Stine Leth Rasmussen, Energistyrelsen

- Vi er meget glade for at se, at flere virksomheder ønsker at sætte fart på den grønne omstilling og f.eks. konvertere væk fra naturgas ved at søge tilskud fra Erhvervspuljen. Og så håber vi bare, at der er endnu flere virksomheder, der søger tilskud denne gang, når Erhvervspuljen åbner igen, for der er ikke tvivl om, at grøn omstilling af erhvervets energiforbrug er den rigtige vej at gå, siger Energistyrelsens vicedirektør, Stine Leth Rasmussen.

Selvom der skulle komme flere ansøgninger om flere penge end sidst, er der stadig noget at tage af. I denne runde er der afsat 175 mio. kr.

Energispareprojekter kan både sænke energiudgifterne og forbedre konkurrenceevnen, men bliver ofte ikke gennemført, hvis tilbagebetalingstiden er for lang. Tilskud fra Erhvervspuljen giver kortere tilbagebetalingstider, så flere projekter kan blive til virkelighed.