30. november 2016

"Det outlet bliver aldrig til noget..."

Det er muligvis rigtigt - måske bliver en outlet-by og Holmstaden aldrig til noget, måske gør det. Jeg ved det ikke, og det hele afhænger nu af, om investorer og brands overbevises om et lønsomt projekt med kunder der vil handle - og ikke af om jeg og de mange, der har meninger på projektets vegne, tror på det eller ej. Med den seneste garantistillelse er man kommet et godt stykke længere ad den vej. Hvad jeg dog med sikkerhed ved, er at en kreds af personer har risikeret mange penge, tid og eget renommé for at få det til at ske, at de spiller efter de fælles regler, vi som samfund har sat op, og at de arbejder dag og nat for at realisere deres vision og idé. Det mener jeg, uanset hvad man i øvrigt synes om outlet, fortjener stor anerkendelse og respekt.

Bak op og hyld modet!

Og her kommer så klummens pointe - for den handler faktisk slet ikke om outlet eller ej: Vi skal blive bedre til at give opbakning til de mennesker, som tør risikere noget! Det gælder på den store klinge iværksættere, entreprenører, politikere eller andre, som har visioner og som tør prøve disse af, og det gælder på den lille klinge lige så vigtigt din kollega, ven eller familiemedlem, som tør udfordre det bestående, flytte en grænse eller løbe en risiko. Hyld foretagsomheden, kreativiteten, den vilde idé og modet. På den måde vil vi se mere af den, og det har vi i høj grad brug for. Vi kan så nemt med vores "kom nu ikke for godt i gang" holde positiv udvikling og gode ideer nede. Det har ingen interesse i.

Løb en risiko

Naturligvis skal idémageren følge reglerne og stå på mål for sin idé, men start altid fra "det lyder spændende" og ikke fra "det bliver aldrig til noget". Uden kreative sjæle og risikovillighed vil vi alle få et fattigere liv - målt på både oplevelser, kultur, synsindtryk og privatøkonomi. I øvrigt: Hvornår har du selv sidst løbet en risiko og "taget en for holdet"?

Er du enig? Hvordan har du understøttet nye ideer og risikovillighed?

Deltag i debatten på www.businesskolding.dk/debat

Hver måned året ud skriver direktør for Business Kolding klumme i Ugeavisen. Klummen er udtryk for Tommy Langhoffs personlige mening.