I en tid, hvor virksomheder i stigende grad står over for presserende krav om at handle ansvarligt over for miljøet, er historien om Dansk Emballage en inspirerende fortælling om engagement, og en dedikation til at gøre en reel forskel – for miljøet og for kunderne.

17. maj 2024
Tanja Marek

Martin Schack Staffeldt har mere end 30 års erfaring fra emballagebranchen, heraf 8 år i England, mens Jakob Rosenstand Kunøe er IT-mand med en passion for miljøet. Deres venskab opstod for mere end 30 år siden, og deres drøm om at skabe noget sammen blev realiseret, da de i 2020 købte Emballage Vaskeriet i Vamdrup. I 2021 fulgte købet af en lignende virksomhed, Dansk Emballage i Fårevejle på Sjælland.

Virksomheden har under Martin og Jakobs ledelse gennemgået en bemærkelsesværdig transformation og tæller i dag 25 medarbejdere. Virksomheden har skiftet navn til Dansk Emballage, og fokuserer på cirkulær økonomi og bæredygtighed i alle aspekter af deres drift.

“I Dansk Emballage er vi drevet af en mission om at være foregangsmænd for bæredygtighed i emballageindustrien.”

Martin Schack Staffeldt, Dansk Emballage

- I Dansk Emballage er vi drevet af en mission om at være foregangsmænd for bæredygtighed i emballageindustrien. Med over tre årtier i branchen har jeg set mange ændringer, men aldrig har behovet for miljøansvarlighed været mere presserende, fortæller Martin Schack Staffeldt, direktør for Dansk Emballage.

En af nøglekomponenterne i virksomheden er indsamling og genbrug af plastemballage. Dansk Emballage indsamler, rengør og genanvender palletanke i en ISO-certificeret proces. Dette ikke alene reducerer CO2-aftrykket, men det opfylder også producentansvaret for emballage, hvilket bidrager til en mere bæredygtig forsyningskæde.

Anlæg til genanvendelse af plast
Men det stopper ikke der. Virksomheden har taget et skridt videre ved at investere i et anlæg til genanvendelse af plast. En drøm, de havde længe før de købte virksomheden. Anlægget, der officielt blev indviet i går, står på Industrivej 4, en naboejendom til Dansk Emballage, som Martin og Jakob også har købt. Anlægget, der omdanner plastbeholdere til granulat, der kan genbruges til nye beholdere, opererer i et lukket kredsløb, hvor alt vand genbruges igen og igen, mens mikroplast sies fra. Resultatet er en proces, der ikke kun reducerer affald og CO2-udledning, men også skåner miljøet.

“Det handler ikke blot om at drive en virksomhed; det handler om at drive en virksomhed med et formål, og det er vores mål at fortsætte med at innovere og hjælpe vores kunder med at opnå deres miljømål.”

Martin Schack Staffeldt, Dansk Emballage

- Sammen med min forretningspartner og langvarige ven, Jakob, og vores dedikerede ansatte, har vi transformeret Dansk Emballage til en nøgleaktør inden for cirkulær industri emballage i Danmark. Vores seneste investering i et avanceret genanvendelsesanlæg er et tydeligt eksempel på vores ambition om at minimere miljøpåvirkningen ved at genanvende plast til ny emballage i et lukket system, der reducerer både affald og CO2-udledning. Det handler ikke blot om at drive en virksomhed; det handler om at drive en virksomhed med et formål, og det er vores mål at fortsætte med at innovere og hjælpe vores kunder med at opnå deres miljømål, fortæller Martin.

Det er ikke kun i deres drift, at Dansk Emballage har taget bæredygtighed alvorligt. De har også forpligtet sig til at hjælpe deres kunder med at reducere deres miljøpåvirkning. Ved at tilbyde beregninger af CO2-udledning og rådgivning om genbrug af emballage, viser de vejen mod en mere ansvarlig og bæredygtig fremtid. De har også gjort det nemt for virksomhederne at bestille afhentning af emballage via en app.

I en tid, hvor virksomheder står over for stadig større pres for at handle ansvarligt over for miljøet, er Dansk Emballage et godt eksempel på, hvordan engagement og innovation kan skabe positive forandringer.