Mange virksomheder arbejder allerede med 3D-print, og endnu flere har høje forventninger til teknologien. Nu åbner IBA Erhvervsakademi Kolding landets første uddannelse i Industriel 3D-print. Alle produktionsvirksomheder må i løbet af få år forholde sig til 3D-print, fastslår Morten Bjørn Hansen, der er direktør hos Business Kolding.

22. april 2022

Når den danske astronaut Andreas Mogensen næste gang rejser ud i rummet, har han en 3D-printer med på rejsen. Planen er, at han skal afprøve at printe metaldele i vægtløs tilstand. For 3D-print er uden tvivl en nøgle til fremtiden. Det gælder både på en rummission og for tusindvis af virksomheder verden over.

Derfor glæder det også Morten Bjørn Hansen, direktør hos Business Kolding, at IBA Erhvervsakademi Kolding efter sommerferien åbner for uddannelsen af de første professionsbachelorer inden for industriel 3D-print. Det er den første uddannelse af sin art i Danmark.

- Alle produktionsvirksomheder kommer til at forholde sig til 3D-print inden for de kommende år, fastslår Morten Bjørn Hansen.

Timingen er perfekt
Han bakkes op af en grundig rapport, som Business Kolding har fået lavet. Den undersøger behovet for den nye uddannelse i 3D-print hos virksomheder som blandt andre Lego, Danfoss, Alfa Laval, Grundfos og Velux.
I alt 155 virksomheder har deltaget i analysen. Halvdelen anvender allerede teknologien i dag, og endnu flere forventer, at 3D-print bliver en del af deres hverdag i løbet af få år.
Teknologien bliver typisk brugt til at skabe prototyper eller komponenter i produktionen.

“Derfor er der grund til at få oprettet den nye uddannelse på IBA for at prøve af, om ikke vi kan blive førende inden for en ny måde at tænke produktion på i Danmark”

Morten Bjørn Hansen, Business Kolding

- Derfor er der grund til at få oprettet den nye uddannelse på IBA for at prøve af, om ikke vi kan blive førende inden for en ny måde at tænke produktion på i Danmark, siger Morten Bjørn Hansen.

Han påpeger, at tiden lige nu er ideel – ganske vist på en trist baggrund. Men både coronakrisen og krigen i Ukraine har vist, hvor sårbar virksomhederne er, når det gælder forsyningssikkerhed.

- Det havde man ikke tænkt så meget over for bare tre-fire år siden. Men forsyningssikkerhed er blevet en ekstra linje på regnearket i mange virksomheder, siger Morten Bjørn Hansen og nævner selv et eksempel:

- Vi har jo set, at en stor bilproducent som BMW er blevet ved med at kunne levere biler under coronakrisen, fordi mange af deres komponenter bliver 3D-printet i Tyskland, mens andre konkurrenter har været afhængige af at få leveret bildele fra Østen.

IBA Nexttech råder over flere forskellige 3D-teknologier, der kan printe i lang række materialer. Netop spændvidden, når det gælder teknologi, materialer og design, er en vigtig del af uddannelsen.

Vej til international karriere
På den nye uddannelse lærer de studerende en lang række teknikker inden for 3D-print. De lærer både at analysere, designe og konstruere, og de får indsigt i et område, der er under konstant udvikling i disse år.

- Personligt synes jeg, det må være fascinerende for de unge at komme til at arbejde med de nyeste teknologier. Og jeg er ret sikker på, at hvis man får den her viden, så vil man stå stærk på arbejdsmarkedet både herhjemme og i udlandet. Vi ved, at 3D-print blandt andet er meget efterspurgt i lande, der producerer biler og fly, så hvis man drømmer om en international karriere, er IBA's uddannelse et godt bud på at komme videre, siger Morten Bjørn Hansen fra Business Kolding.

“Vores helt egen 3D-print uddannelse er blevet til i tæt samspil med erhvervslivet, hvor man efterspørger kompetencer på området.”

Niels Egelund, IBA

En fantastisk interesse
Den vurdering er IBA’s rektor Niels Egelund ganske enig i. Og han kan næsten ikke kan vente til akademiet optager de første studerende til sommer:

- Vores helt egen 3D-print uddannelse er blevet til i tæt samspil med erhvervslivet, hvor man efterspørger kompetencer på området. 3D-print uddannelsen kommer derfor til at spille en vigtig rolle i forhold til at skaffe virksomhederne den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Og selv om det første hold studerende først begynder i slutningen af august, har der allerede været en fantastisk interesse for den nye uddannelse fra medier, virksomheder og erhvervsorganisationer.

Faktaboks

Efter sommerferien begynder det første hold studerende i Industriel 3D-print på IBA i Kolding.

Professionsbacheloruddannelsen varer halvandet år og er den første og eneste videregående uddannelse af sin slags i Danmark. Undervisningen bliver afviklet over to sammenhængende ugedage, så de studerende har mulighed for at have arbejde ved siden af

I 2021 udsendte Business Kolding en analyse, der afdækker behovet for uddannelsen. Den viser, at blandt 155 adspurgte virksomheder, benytter halvdelen allerede 3D-print. Langt størstedelen forventer, at behovet stiger de kommende år.

I behovsanalysen kan man blandt andet læse følgende om forventningerne til uddannelsen:

IBA Nexttech har de teknologier og materialer, der skal til for at kunne løfte en sådan uddannelse”, (Casper Huhnke, Alfa Laval).

Jeg ville være virkelig, virkelig glad for at ansætte enhver af disse mennesker”, (Ronen Hader, Lego).

”…det kan ikke gå hurtigt nok med at få sådan uddannelse etableret for at sikre, vi har de relevante kompetencer fremadrettet”, (Thorsten Brorson Otte, Grundfos)

Læs mere om uddannelsen her