Simone Donbæk har gennemført et generationsskifte i familievirksomheden Ledon, der foruden at gøre hende til en sjældenhed også har taget arbejdet fra kontoret og helt hjem til middagsbordet i privaten.
10. oktober 2025
Henrik Nordstrøm Holm
Da Simone Donbæk i april i år satte sig i direktørstolen i familievirksomheden Ledon, markerede det ikke blot et ledelsesskifte, men også begyndelsen på en ny æra.
Som tredje generation står hun nu i spidsen for legepladsproducenten, der blev grundlagt af hendes farfar i 1969 og siden ført videre af hendes far.
“Det er et kæmpe ansvar at stå i spidsen for en virksomhed, som både min farfar og far har bygget op.”
Simone Donbæk, Ledon
At være kun 32 år og samtidig skulle forene arv og fornyelse er en opgave, hun ikke tager let på.
”Det er et kæmpe ansvar at stå i spidsen for en virksomhed, som både min farfar og far har bygget op. Men det er også en stor milepæl for mig personligt, og noget vi har arbejdet hen imod, siden jeg trådte ind i Ledon i 2012,” siger Simone Donbæk.
En forskel for børn
Generationsskifter i familieejede virksomheder er relevant sjældne - og endnu sjældnere, når stafetten går til en datter frem for en søn. Samtidig med at datteren så samtidig supplerer generationsskiftet med sin egen kæreste, der har fået en ledende rolle.
Det var dog ikke givet, at Simone skulle være tredje generation. Som ung havde hun andre drømme, men i takt med at hun blev mere involveret i virksomheden, voksede lysten til at tage ansvaret. I dag ser hun det som sit kald at videreføre arven – på sin egen måde.
“For mig handler det ikke bare om at producere legepladser, men om at gøre en reel forskel for børn.”
Simone Donbæk, Ledon
En vigtig del af hendes fokus er at styrke virksomhedens identitet og tydeliggøre værdien af de produkter, der sendes ud på legepladser i over 40 lande.
”Vi skal være endnu dygtigere til at forklare, hvordan vores legeredskaber faktisk understøtter børns udvikling. Både socialt, kognitivt og motorisk. For mig handler det ikke bare om at producere legepladser, men om at gøre en reel forskel for børn,” fortæller Simone Donbæk.
Storrumskontoret
Med det overordnet ansvar i virksomheden følger også ønsket om at skabe en kultur, hvor de knap 30 medarbejdere føler sig hørt og engagerede. Derfor sidder hun selv i fælleskontoret og insisterer på at være tæt på hverdagen.
”Jeg er drevet af relationer og mennesker. Det betyder meget for mig, at vores ansatte oplever at blive set og mødt i hverdagen, også når der er udfordringer. Jeg er personen, der gerne spørger ind til, hvordan børnefødselsdagen eller konfirmationen er gået. For mig er det et menneskeligt hensyn, man også bør udvise som leder,” siger hun.
Ledon har lukket for i dag
Generationsskiftet rummer også et mere personligt lag. Hendes kæreste, Sebastian, har indtaget sin svigerfars tidligere rolle som ansvarlig for produktion og indkøb, og generationsskiftet er dermed blevet en fælles familieopgave. For Simone Donbæk er det en balanceakt at være både leder, partner og mor.
“Vi prøver at skabe et liv, hvor arbejdet passer ind i familien og ikke omvendt.”
Simone Donbæk, Ledon
”Vi prøver at skabe et liv, hvor arbejdet passer ind i familien og ikke omvendt. Det er ikke altid nemt, men vi øver os på at sige: ’Ledon har lukket for i dag’. Det betyder blot, at nu finder vi et andet tidspunkt at tale arbejde på. Det kan være svært, især når vi begge varetager vigtige opgaver i virksomheden, men det er nødvendigt for at vi hænger sammen som familie,” siger hun.
Børnenes ambassadør
Når hun kigger frem, er ambitionen klar: Ledon skal fortsætte med at vokse internationalt, men altid med børnene i centrum.
”Jeg ser mig selv som børnenes ambassadør. Hvis vi kan skabe legepladser, der gør en positiv forskel for deres udvikling, så er min dag lykkedes,” siger hun.
Med den tilgang står Simone Donbæk som et levende eksempel på, hvordan et generationsskifte kan være både tradition og fornyelse på én gang.