Tvillingers lillebror gav dem idéen til et nyt univers for børn med uro i kroppen: Nu kan de vinde stor iværksætterkonkurrence, der er et samarbejde mellem Business Kolding og Fynske Bank.
10. oktober 2025
Henrik Nordstrøm Holm
Ved spisebordet i barndomshjemmet i Kolding lå målebånd side om side med kaffe og notesbøger.
Her sad Josephine Elgaard Møller og Christopher Bobber Elgaard Møller aften efter aften og forsøgte at løse et problem, som de havde set helt tæt på: nemlig deres lillebror Theo, som havde svært ved at finde til ro.
”Theo har altid haft svært ved at sidde stille,” fortæller Josephine Elgaard Møller.
“Det sidste, børn ønsker, er at skille sig ud, og det har vi været meget bevidste om fra starten.”
Christopher Bobber Elgaard Møller, Nordichug
”Han gik ofte fra bordet om aftenen på grund af uro, men når han skulle sove, kunne vi se, hvor meget hans tyngdedyne hjalp ham. Så vi begyndte at tale om, hvordan han kunne få samme vægtstimuli med ud i hverdagen – bare på en måde, hvor han ikke skilte sig ud blandt de andre børn.”
Den tanke blev spiren til Nordichug – en ny virksomhed, der udvikler sansestøttende beklædning. Første produkt blev en tyngdehoodie med indbygget trykstimulering og sansedimser, der giver ro i kroppen uden at vække opmærksomhed.
”Det sidste, børn ønsker, er at skille sig ud, og det har vi været meget bevidste om fra starten” siger Christopher Bobber Elgaard Møller.
”Derfor ville vi skabe et produkt, der ligner helt almindeligt tøj, men som samtidig gør en kæmpe forskel for dem, der har brug for det.”
Seks prototyper
Tvillingerne kastede sig ud i udviklingen uden nogen erfaring med tekstilproduktion. Men det stoppede dem ikke.
”Vi havde nul erfaring,” fortæller Josephine Elgaard Møller.
”Vi måtte finde ud af, hvordan man overhovedet skriver til en supplier, og vi har haft seks forskellige prototyper hjemme, før vi var tilfredse. Vi ændrede mål, testede vægt. Sideløbende udviklede vi små sansedimser med forskellige overflader, som skulle give den helt rigtige fornemmelse og som kunne fungere som supplement til tyngdehoodien.”
“Vores vision er at skabe et helt univers for børn med sanseudfordringer.”
Josephine Elgaard Møller, Nordichug
Det tog mere end et halvt år, utallige af aftener og en masse sparring, før de stod med det færdige produkt. En hoodie, der vejer mellem tre til fire kilo og giver barnet en rolig, afbalanceret fornemmelse af kroppen.
”Men det skal være sikkert og rart. Den skal bruges med omtanke. Ikke hele dagen, men når barnet har brug for at finde ro.” siger Christopher Bobber Elgaard Møller.
Et univers
Allerede nu arbejder de videre med nye idéer. For de to iværksættere handler det ikke kun om et enkelt produkt.
”Vores vision er at skabe et helt univers for børn med sanseudfordringer,” fortæller Josephine Elgaard Møller.
”Vi vil lave flere sansestøttende produkter – sansedimser, beklædning, ting der giver ro – men som stadig er flotte og stilfulde. Hvorfor skal hjælpemidler altid skrige af hjælpemidler?”
Nordichug har allerede indgået samarbejde med SpektrumShop, og produktionen er på vej tættere på Europa.
En drøm om mere
Tvillingerne deltager lige nu i Fynske Bank Startup Lab 2025, hvor de er gået videre i konkurrencen om hovedpræmien på 100.000 kroner.
“Vi mangler erfaring – og den sparring, vi får her, er guld værd.”
Christopher Bobber Elgaard Møller, Nordichug
”Vi mangler erfaring – og den sparring, vi får her, er guld værd,” siger Christopher Bobber Elgaard Møller.
Selvom de begge arbejder fuldtid ved siden af, er missionen klar.
”Det her handler ikke kun om forretning. Det handler om børn, der fortjener at føle sig trygge, også midt i skoledagen.” siger Christopher Bobber Elgaard Møller.