Tidligere stod Munkebo-området i Kolding på den meget omdiskuterede ghettoliste. I dag er det et boligområde, hvor der arbejdes med bæredygtighed på flere parametre. Den almennyttige boligorganisation ALFABO, der udlejer boliger i området, har stor fokus på både den grønne OG den sociale bundlinje.

12. maj 2023

ALFABO bidrager i den grad til den grønne omstilling i vores samfund, både gennem bæredygtige projekter i deres afdelinger, men også via forskellige tiltag de laver målrettet det enkelte område. Et af tiltagene er Den Grønne Gren, som er et beboerhus i ALFABOs boligforening i Munkebo. Den Grønne Gren blev til som en del af en større renovation af området i Munkebo mellem 2008 og 2012. Det er også herfra mange af de bæredygtige tiltag udspringer.

I 2022 etablerede ALFABO og Den Grønne Gren en oplevelses- og læringshave i et forsøg på at skabe mere biodiversitet, støtte lokalsamfundet og den grønne drift af det almene boligområde. Her finder du både stauder, insekthabitater, et naturligt vandhul samt informationsskilte om området, aktiviteter og tips til biodiversitet.

Det naturlige vandhul i oplevelses- og læringshaven i Munkebo.

Også fokus på social bæredygtighed
Det er dog ikke kun den miljømæssige bæredygtighed der er fokus på hos Den Grønne Gren, men bestemt også den sociale bæredygtighed.

Beboerhuset er et fælleshus som tilbyder et utal af muligheder for beboere i alle aldre. Der er både mulighed for at deltage i aktiviteter og for at oprette egne aktiviteter, og derigennem opbygge et stort netværk. Aktiviteterne bliver drevet af frivillige fra området og alle kan være med.

Da det blev bestemt at flere bygninger skal rives ned for at gøre plads til et plejehjem for ældre og demente, var der flere beboere, der skulle genhuses. Derfor hjalp flyttefirmaet Staff med at ansætte medarbejdere fra Munkebo, som så kunne hjælpe med det praktiske. En service der fortsat tilbydes beboere i området, som skal genhuses.

Delebil kører på el
Den Grønne Gren står desuden også for at arrangere fællesspisning på plejecentret Olivenhaven, som bestemt ikke kun er for de ældre! Og som et ekstra tiltag i området er der blevet oprettet en lille vaskehal, til bil eller tæpper, så kemikalier og olier fra sæber etc. ikke løber ud i kloakken. Med samme App er det også muligt at booke lånebilen ”Byens bil”. Det er den første og eneste i kommunen lige nu, og så kører den på el. Byens bil har hjemme på Palmeallé og har sin egen ladestander.

Hos Den Grønne Gren har de med jævne mellemrum søgt midler hos bæredygtighedspuljen i Kolding Kommune, og ofte også fået dem. De har blandt andet brugt pengene på at lave stier og grønne områder med stauder, kvashegn og vandhul. Og der er desuden lagt op til aktiviteter på legeplads eller via app på telefonen, hvor man bl.a. kan scanne og finde ud af hvad det er man kigger på af planter etc.