Hvordan holder vi maden varm og lækker, indtil den når ud kunden? Den udfordring har Sunset Boulevard inviteret designstuderende fra Designskolen til at hjælpe med at finde en løsning på.

10. juni 2022

Hvordan er det lige, man holder fastfood varm og lækker – når man samtidig gerne vil tænke bæredygtigt? Hele fastfoodbranchen har samme udfordring, og derfor tog Susanne Bentsen, Business Development Manager ved Sunset Boulevard fat i Designskolen, for at få input og inspiration til en mulig løsning.

- Vi har selv kigget meget på emballagedelen, fortæller Susanne Bentsen, vi har snakket med emballageleverandører og surfet internettet tyndt for at finde muligheder til takeaway emballage som samtidigt stiller krav til bæredygtighed. Det er desværre ikke noget som emballagebranchen har det store innovative fokus på.

- Vi vil gerne have fat i de unge mennesker, og gerne nogen der kan tænke lidt skævt, fortæller Susanne Bentsen.

“Vi vil gerne have fat i de unge mennesker, og gerne nogen der kan tænke lidt skævt.”

Susanne Bentsen, Sunset Boulevard

Susanne tog derfor kontakt til Designskolen. Flere virksomheder havde budt ind med spændende cases, så de var glade for, at de unge tog godt imod opgaven og synes den var spændende. To grupper bød ind på opgaven, en gruppe med to danske drenge og en fransk dreng, den anden gruppe var 2 canadiske piger.

- De havde seks uger til at arbejde på projektet, så de fik en grundig introduktion til virksomheden og en rundvisning i restauranten, så de var godt klædt på til at løse opgaven, forklarer Susanne. Og der kom to VIDT forskellige opgaver ud af det.

- Den ene gruppe havde valgt at fokusere på kunderejsen og det digitale set-up, mens den anden gruppe kom med bud på en ny bæredygtig emballagelinje, forklarer Susanne.

Begge grupper havde virkelig gjort sig umage. De havde sat sig grundigt ind i virksomheden, og på trods af den meget komplekse opgave, fik de lavet nogle gode løsninger.

- Vi kunne godt finde på at lave et samarbejde igen, så vi kan blive udfordret. Men vi ønsker også at skabe en interesse for Sunset Boulevard, så vi også får gode medarbejdere fremover, slutter Susanne Bentsen.

FAKTA om Sunset Boulevard

Vi lever i en verden, hvor alt skal være større. Men hos Sunset Boulevard elsker de faktisk, når noget af det bliver lidt mindre. De tror på, at det er sådan, vi passer bedst på vores omverden: mindre engangsplastik, mindre emballage, mindre affald og mindre af det, som ikke er nødvendigt. Nogle af de tiltag de har gjort er:

• Mindre engangsplastik og mindre emballage
  • Bæredygtige sugerør
  • Væk med engangskopper, nu får du i stedet et glas, der skal vaskes op – eller en flaske med på farten.
  • De har udskiftet legetøj i børnemenuerne, så de i stedet planter træer i Danmark. De har allerede plantet over 200.000 træer.
  • De bruger vertikal farming i alle restauranter, hvor der dyrkes og høstes persille og basilikum
  • Sidst men ikke mindst vægter de råvarer af en høj kvalitet, bl.a. kød fra irske græsfodrede køer og velfærdsgrise.