Sparekassen Kronjylland er netop blevet kåret til Europas bedste arbejdsplads blandt store virksomheder. Det er analysevirksomheden Great Place to Work, der står bag kåringen, som de har gennemført siden 2003 på opfordring fra Europa Kommissionen. Det er første gang siden 2011, at en dansk virksomhed vinder en af de fire kategorier.
18. september 2020
I Sparekassen Kronjyllands afdeling på Vejlevej i Kolding fejrer de det således:
- Vi har fået et lille glas og skålet på det, fortæller en glad og stolt afdelingsdirektør, Morten Elgaard Bak. Og så skal det fejres med en fest for personalet en gang i november.
Ved den seneste måling kunne banken brystes sig af, at ligge nummer et i kundetilfredshed på både privat og erhverv i en analyse foretaget af analysebureauet EPSI Rating Danmark, der i 19 år har målt danskernes tilfredshed med deres bank.
- Der er ingen tvivl om at kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed hænger sammen, forklarer Morten. Tilfredsheden blandt medarbejderne kan mærkes hos kunderne. De seneste par år har vi oplevet en betydelig kundetilgang. Det har betydet at vi har kunnet ansætte flere medarbejdere – og det stopper ikke her. Det vil også i fremtiden blive behov for flere hænder hos Europas bedste arbejdsplads.
“For mit og medarbejderne i Kolding-afdelingens vedkommende, tror jeg også det handler om stolthed. Stolthed over at være en del af en virksomhed, der støtter op om det lokale.”
Morten Elgaard Bak, afdelingsdirektør, Sparekassen Kronjylland
- For mit og medarbejderne i Kolding-afdelingens vedkommende, tror jeg også det handler om stolthed, fortæller Morten. Stolthed over at være en del af en virksomhed, der støtter op om det lokale. Vi støtter lokale formål inden for både kunst, kultur og elitesport bl.a. KIF Håndbold. Synlighed rundt i byen har stor betydning.
Sparekassen Kronjylland er Danmarks største sparekasse med 50 afdelinger fordelt ud over en stor del af landet. Netop det at være en rigtig sparekasse er en væsentlig årsag til resultatet.
- Som garantsparekasse er vi en selvejende institution. Det betyder, at vi ikke har nogen aktionærer, der skal have et udbytte. I Sparekassen kan vi i stedet tænke langsigtet, og vores vigtigste målsætninger er derfor kunde- og medarbejdertilfredshed, da de er forudsætningen for en langsigtet positiv udvikling, forklarer adm. direktør Klaus Skjødt.
- Noget af det jeg kan se har en stor betydning for både medarbejdere og kunder er, at vi ikke er så firkantede. Vi er meget løsningsorienterede og gør plads til alle typer af kunder, forklarer Morten Elgaard Bak.
Medarbejdernes kendskab til virksomhedens strategi er et af de steder, hvor Sparekassen Kronjylland i høj grad skiller sig positivt ud. Ifølge Klaus Skjødt er det ikke tilfældigt.
- Det er vigtigt, at medarbejderne kender den strategiske retning. Derfor har vi også gjort meget ud af at gøre retningen tydelig, ligesom medarbejderne i høj grad er involveret i at realisere strategien. Den enkelte afdeling og medarbejder har inden for den overordnede ramme meget stor frihed, og vi kan se, at det gør en stor positiv forskel for trivslen, at der er den frihed og tillid, fortæller Klaus Skjødt.
“Det er vigtigt, at medarbejderne kender den strategiske retning. Derfor har vi også gjort meget ud af at gøre retningen tydelig, ligesom medarbejderne i høj grad er involveret i at realisere strategien.”
Klaus Skjødt, adm. direktør, Sparekassen Kronjylland
Det er også noget, som administrerende direktør i Great Place to Work Danmark, Liselotte Jensen, fremhæver i forbindelse med kåringen af Sparekassen Kronjylland.
- Vi ser gang på gang, at arbejdspladser med en høj grad af tillid mellem ledelse og medarbejdere også skaber gode økonomiske resultater, og det er der en vis logik i. Medarbejdere, der hver dag møder på arbejde og føler sig set, hørt og respekteret, er alt andet lige mere motiverede for at yde en god indsats.
Sparekassen Kronjylland er ofte blevet fremhævet for at vælge en anden vej end de største banker, ligesom flere har talt om en særlig virksomhedskultur.
- Jeg vil betegne vores kultur som en forretningsorienteret familiekultur. For vi skal selvfølgelig skabe gode resultater med eksempelvis høj kundetilfredshed, tilfredsstillende indtjening og lignende. Men derudover kerer vi os om hinanden. Vi har det sjovt sammen, interesserer os for hinanden og skaber derfor resultaterne sammen som et hold, forklarer Klaus Skjødt.
Af samme grund har Sparekassen Kronjylland heller ikke eksempelvis bonusordninger, ligesom målsætninger er på afdelingsniveau og ikke individuelt.
- Vi er et hold, og vi skaber resultater sammen. Derfor er det også alle medarbejderes fortjeneste, at vi nu er kåret til Europas bedste arbejdsplads, understreger Klaus Skjødt.