Vi har sat 3 iværksættere stævne, som har hver deres virksomhed, hver deres spændende historie, men de har to ting til fælles, de har deltaget på Strømstyrke – og er nu flyttet ind i det samme kontorfællesskab.

2. juli 2019

Kristina Schou Madsen har et mål – og det er løb. Løb gør hende glad, stolt og giver hende energi, og især energien mærkes, når man møder den professionelle trialløber, der har løbet 7 maraton på 7 dage – på 7 kontinenter, hun har vundet Jungle Ultra, 230 km. gennem Amazonas jungle samt Desert Ultra, 256 km i Namibias ørken – og så har hun verdensrekord i at løbe hurtigst til toppen af Kilimanjaro. Og til tops vil hun også med virksomheden Kristina Extreme Running, hvor hun arrangerer motionsløb, holder foredrag og tilbyder træningsvejledning.

For Brian Ebbesen startede iværksætterrejsen for 6 år siden. Efter at have været ansat det samme sted i 25 år, havde han en drøm om at komme væk fra et fast job, og han havde tog en beslutning om at arbejde med affiliate marketing. Da han startede på iværksætterforløbet Strømstyrke, ændrede han kurs. Han startede SEOhaj sammen med en partner, som han tidligere har arbejdet sammen med i 15 år. Her hjælper de små og mellemstore virksomheder med at komme på side 1 på Google ved hjælp af digitale strategier og søgeordsoptimering.

Mads Vestergaard startede for 2½ år siden virksomheden SMSklub. Han har mange års erfaring inden for SMS markedsføring og laver typisk kundeklubber for små og mellemstore virksomheder – han driver i dag kundeklub for mere end 250 virksomheder.

- Jeg havde set opslaget omkring Strømstyrke et par gange, fortæller Mads, der deltog i forløbet tilbage i 2017, men først da jeg blev prikket på skulderen af Business Kolding, fik jeg mig tilmeldt. Jeg havde brug for at få valideret min idé, og for at få nogle værktøjer, der kan være med til at gøre hverdagen nemmere. Og at det så er undervisere, der selv sidder med hånden på kogepladen og ved, hvad det handler om som iværksætter, det gør bare konceptet endnu stærkere.

Kristina sagde i 2016 jobbet som efterskolelærer op for at blive løber, og hun havde hurtigt gang i rigtig mange projekter. Hun havde mange opgaver og en god omsætning, men brugte også rigtig meget tid på daglig drift.

- På Strømstyrke forløbet fik hun mulighed for at udvikle virksomheden, her var det okay at tænke stort og hun fik arbejdet værdier, vision og mission ind i rigtig rækkefølge og fik dermed skabt et godt og stærkt fundament.

Brian kalder sig selv livsstilsiværksætter. Han har ikke de store ambitioner om at vækste, men vil rigtig gerne skabe sit eget job – og så vil han rigtig gerne være bedre til det han gør.

- Fagligt er jeg rigtig dygtig, fortæller Brian, men jeg manglede værktøjer til at drive en virksomhed. Det var rart at kunne stoppe op og se det hele lidt fra oven. Og at få andres øjne på virksomheden – og her spillede de andre deltagere en stor rolle.

De tre iværksættere nævner alle det stærke netværk, der er blevet skabt under forløbet, som det allervigtigste output. Omkring halvdelen af deltagerne fra deres hold mødes fortsat omkring fire gange om året, og får rigtig meget ud af det.

For de tre iværksættere er det noget oftere de ser hinanden. De er nemlig flyttet ind i Pyramiden, et kontofællesskab i Kolding, hvor de hver dag sparer med hinanden og de andre lejere om deres virksomhed. Der sidder i øjeblikket 27 i huset, inkl. Marie i receptionen – og alt er udlejet.

Den sociale del er vigtig for lejerne i huset, dørene til kontorerne står næsten altid åbne, og der bliver kaldt til fælles frokost. Næsten i kor siger de tre iværksættere, at kontorfællesskabet Pyramiden er mere ”fællesskab” end det er kontor.