Din virksomhed skal nu indberette moms for enten andet kvartal eller første halvår 2017. For at kunne indberette og betale den rette moms, skal bogføringen være på plads

18. august 2017

I to videoer spørger SKAT nogle selvstændige, om de ved, om de kan trække udgifter til fx benzin, bilvask og rejser fra, og hvordan man gør. Flere af dem er i tvivl og svarer fx ’Jeg tror nok…’ eller ’Jeg ved ikke lige…’. Nogle siger også lige ud, at de ikke har tid til at finde ud af, hvor de skal finde svaret.

Bogføring er heller ikke helt nemt. Der er mange ting, der spiller ind, fx hvordan udgiften er betalt og brugt. Derfor har SKAT lavet en bogføringsguide.

Bogføringsguiden guider dig på vej
Med SKAT’s Bogføringsguide får du svar på, hvilke bilag du kan få fradrag for, og hvor meget du kan trække fra. Samtidig hjælper guiden dig til at bogføre bilagene på de rigtige konti. Du skal blot svare på nogle simple spørgsmål om dit bilag. Så får du svar på, om bilaget giver fradrag, og hvordan det bogføres.

Guiden har endnu ikke alle bilagstyper med, men den har flere med, som vi ved, at mange virksomheder har svært ved at bogføre korrekt. Det er fx udgifter til bil, telefon og rejser. Guiden udvikles løbende med flere bilagstyper. Guiden er i første omgang tiltænkt målgruppen ’personligt ejede virksomheder uden ansatte’, der er registreret for moms.

Du finder Bogføringsguiden på skat.dk/bogføringsguide.

Se også to korte videoer, hvor selvstændige fortæller om, hvad de ved om bogføring.

Video1

Video2