Corona-pandemien har forandret forretningsmodellen hos 34 procent af virksomhederne i Kolding. For halvdelen af disse endda i ”høj grad”. Det viser Business Koldings nye konjunktur- og COVID 19-analyse, hvor 244 virksomheder har svaret på en spørgeskemaundersøgelse.

25. marts 2021

- Vi har oplevet, at mange virksomheder har taget udfordringen op og brugt det benspænd coronaen gav dem til at tænke i nye løsninger. Alt lige fra online-salg, take-away-løsninger stablet hurtigt på benene, omstilling af produktionen til service af kunder med brug af løsninger som augmented reality, siger Morten Bjørn Hansen, adm. direktør i Business Kolding.

Han mener, at det peger i en positiv retning.

Vil COVID-19 påvirke virksomhedens forretningsmodel på sigt?

 - Forudsat at vi får styr på pandemien og kan genåbne helt, så synes jeg der er grund til at være optimist. Jeg håber, at den opsparede og uforløste efterspørgsel kan komme de mange virksomheder, som har været lukket til gode.”

Undersøgelsen viser, at der fortsat er betydelige forskelle på, hvor hårdt ramt virksomhederne og brancherne er i Kolding. Virksomhederne og sektorerne, der fortsat er ramt af restriktioner, er tydeligvis de hårdest ramte, og det afspejler sig i tallene. For mens 41 procent venter en stigende omsætning i 2021 sammenlignet med 2020, så er der samtidig 26 procent, der regner med, at 2021 ender med en lavere omsætning for deres virksomhed.

Konjunkturprognose for Koldings virksomheder 2021

- Det er nat og dag på samme tid. Men selv for dem som befinder sig i mørket lige nu, så ser vi eksempler på nytænkning og innovation. Ikke mindst i forhold til den grønne omstilling, som rigtig mange har taget hul på for alvor under pandemien, siger Morten Bjørn Hansen.

Undersøgelsen viser således, at 34 procent af virksomhederne peger på innovation som den primære forretningsstrategi for at modgå COVID 19.

 

Download eller læs konsekvensanalysen herunder