I år markerer endnu en milepæl for erhvervslivet i Kolding, hvor flere lokale virksomheder er blevet anerkendt som Succesvirksomhed 2024. Prisen, der uddeles af Spar Nord og BDO, hylder virksomheder, der gennem flere år har præsteret vækst og skabt solide resultater på både top- og bundlinje.

25. oktober 2024

I Kolding er vi stolte over at have en række virksomheder, der lever op til disse høje krav.

- Vi stiftede erhvervsprisen Succesvirksomheder for at hylde det lange seje træk. Det er skulderklappet til de mange danske virksomheder, som år efter år formår at levere solide resultater og stabil vækst. Virksomheder, der ikke blot kan levere på den korte bane, men kan holde momentum, går nemlig alt for ofte under radaren, og det vil vi gerne lave om på, lyder det fra bankdirektør Martin Kudsk Rasmussen fra Spar Nord, som suppleres af administrerende direktør Stig Holst Hartwig fra BDO:

“Det er så at sige hverdagens helte, som er foregangsvirksomheder og en kilde til inspiration for os alle.”

Stig Holst Hartwig, BDO

- Med erhvervsprisen handler det ikke nødvendigvis om skyhøje vækstrater, men derimod om de bundsolide virksomheder, der formår at skabe kontinuerlig vækst og på den måde bidrage til udvikling og vækst i deres lokalområde og derigennem til dansk økonomi som helhed. Det er så at sige hverdagens helte, som er foregangsvirksomheder og en kilde til inspiration for os alle.

Ca. 1000 virksomheder over hele landet har fået erhvervsprisen Succesvirksomheder i 2024. Virksomhederne har over en fem-årig periode skabt vækst og udvikling med en sund økonomi. 44.000 jobs er et af resultaterne for succesvirksomhederne.

Kriterier for at blive Succesvirksomhed 2024
Virksomhederne der modtager denne prestigefyldte hæder, bliver udvalgt på baggrund af en række økonomiske og ledelsesmæssige kriterier. For at komme i betragtning skal virksomhederne have mellem 10 og 1500 årsværk samt opfylde følgende betingelser:

1. Vækst i deres resultat før skat de seneste fem år
  2. Soliditetsgrad over 15 % i det seneste regnskabsår
  3. Vækst i soliditeten målt over de seneste fem år
  4. Evnen til at skabe resultater med det givne kapitalgrundlag.

Disse kriterier sikrer, at kun de mest robuste og velfungerende virksomheder, der kan fremvise vedvarende vækst og solid økonomi, bliver anerkendt som Succesvirksomhed, og blandt de bedste i regionen er der 21 fra Kolding.

Hvad er hemmeligheden bag en succesvirksomhed?
De udvalgte virksomheder har alle det til fælles, at de ikke blot har fokus på økonomisk vækst, men også på innovation, bæredygtighed og medarbejderudvikling. De er virksomheder, der har en vision, der rækker ud over her og nu, og som konstant tilpasser sig markedets skiftende krav.

Det var da på tide
Vi har snakket med en af de virksomheder, der i år har modtaget prisen for første gang:

- Det var da på tide. Nu har vi faktisk gjort det udmærket i de sidste 10 år, siger Claus Jørgensen fra virksomheden Tritech med et glimt i øjet, og fortsætter med stolthed: Vi har fuldt fokus på at drive en attraktiv arbejdsplads, hvor vi investerer i virksomheden, fremtiden og medarbejderne spiller virksomheden også en rolle i lokalområdet.

- Som underleverandør skal vi hele tiden være klar til at tilpasse os den enkelte kunde og opgave – og der spiller medarbejderne en vigtig rolle. Dejligt at vores indsats og resultater blive værdsat og belønnet med prisen, for vi synes selv, at vi driver en god arbejdsplads.

Stort tillykke til årets vindere

Vi vil gerne benytte lejligheden til at ønske årets Kolding-vindere af Succesvirksomhed 2024 et stort tillykke. Jeres præstationer er en vigtig del af Koldings succes og viser, at Kolding fortsætter med at være en af Danmarks førende erhvervsbyer.

På listen er bl.a.;

• Preben Jørgensen Christiansfeld A/S