Lige uden for Vamdrup ligger Kolding Lufthavn, som i 2020 har haft en flot fremgang og nu er endnu en virksomhed i gang med at etablere sig i lufthavnen.

11. december 2020

Trods COVID-19, så oplever Kolding Lufthavn en stor fremgang i 2020, hvor flere har valgt at flyve til Trekantområdet via lufthavnen i Vamdrup. De har haft en stor stigning i antallet af operationer, da rutetrafikken har ligget stille. Det betyder, at især udenlandske virksomheder har chartret et fly og sendt medarbejderne til Danmark for at arbejde en dag, hvorefter de er fløjet retur til f.eks. Sydtyskland.

- Vi kan også mærke, at der er nogen, der har haft mere tid herunder COVID-19, forklarer lufthavnschef Glenn Lundt. Så der er også flere, der er fløjet her til for fornøjelsens skyld.

Der er også øget fokus på skolesiden i lufthavnen, der rummer to flyveskoler, en til fastvingede fly og en til helikopter. Hjemsendte medarbejdere har pludselig fået tid til at tage en uddannelse til pilot.

QualityCopter er sidste nye skud på stammen i lufthavnen, og de tilbyder netop pilotuddannelser til helikopter. Virksomheden er netop nu ved at etablere et nyt hovedkvarter i lufthavnen, bl.a. med en hangar på 348 km2.

“Der er ingen tvivl om, at branchen ser en fremtid i Kolding Lufthavn”

Glenn Lundt, Lufthavnschef, Kolding Lufthavn

- Der er ingen tvivl om, at branchen ser en fremtid i Kolding Lufthavn, forklarer Glenn, der oplever at virksomhederne investerer i hangarer og udvidelser i lufthavnen, på trods af at det er på lejet jord.

For halvandet år siden var det Dan-Glide, der flyttede fra Nørre Snede til Vamdrup. De udfører reparationer på alle typer svævefly, motorsvævefly og ultralette fly, og har haft en stigende omsætning siden flytningen.

De generelle flyvninger er i fremgang i lufthavnen, kun faldskærmsfly oplever nedgang, da også de er ramt af en række restriktioner, bl.a. hvor mange og hvor tæt man må side i flyene. Kolding Lufthavn ender på omkring 9.500 operationer (landinger og afgange) i 2020, og slår dermed rekordåret i nyere tid, nemlig 2018, hvor antallet lå på omkring 8.000 operationer.