Butiksejer Mette Buhl fra Frk. Himmelblå i Kolding har allerede ansat sin første e-handler. Og hun vil have flere. Butiksindehaveren i Kolding syntes allerede, at det lød lovende, da IBA i begyndelsen af 2021 fik lov at uddanne professionsbachelorer i e-handel.

11. februar 2022
Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Mette Buhl er butiksuddannet og har haft stor succes med sin tøjbutik Frk. Himmelblå i Kolding. En butik, som i dag også har en hurtigvoksende webshop.

Mette Buhl kiggede indimellem efter medarbejdere, som var eksperter i netop at udvikle webshops. Så udsigten til at IBA ville begynde at uddanne nye studerende i hendes egen baghave, gjorde hende håbefuld. For når de nyuddannede kom ud, ville hun måske kunne bruge nogle af dem i sin webshop. Sådan fortalte hun allerede i foråret 2021 på IBA’s website.

IBA startede uddannelsen, og det første kuld studerende kom ombord. Og inden længe begyndte de fremadstormende unge at se sig om efter en praktikvirksomhed, hvor de kunne bruge deres teori i praksis. En af dem var Josephine Thrane Jensen, som havde set på IBA’s website, at netop Frk. Himmelblå bifaldt uddannelsen.

Josephine prøvede derfor at sende en ansøgning til Mette Buhl, allerede da hun skulle ud i praktik i 12 uger, som en indbygget del af sin nye e-handel-uddannelse. Og hun troppede efterfølgende også op i butikken for at følge ansøgningen op.

Josephine tog dem med storm
Henvendelsen var noget tidligere, end Mette Buhl havde forventet. Hun vidste ikke, hvad hun skulle forvente af Josephine, fordi hun jo kun var under uddannelse.

- Jeg fik hurtigt spørgsmålet fra de andre medarbejdere: Hvad skal vi sætte hende til? Men det var jo gratis arbejdskraft, tænkte jeg. Så jeg endte med at takke ja.

Og Josephine fik hurtigt gjort Mettes og resten af medarbejderstabens tøven til skamme, for hun knoklede på fra begyndelsen:

“Hun kom med så mange fede input og spørgsmål til den måde, vi arbejdede på. Vi kunne tydeligt mærke, at hun kunne teorien bag det at drive sådan en webshop som vores.”

Mette Buhl, Frk. Himmelblå

- Hun kom med så mange fede input og spørgsmål til den måde, vi arbejdede på. Vi kunne tydeligt mærke, at hun kunne teorien bag det at drive sådan en webshop som vores. Det var så dejligt.

Allerede efter to arbejdsuger tilbød Mette Buhl derfor Josephine et fast job, når hun var færdig med sin uddannelse. Og Mette holdt også fast på hende undervejs ved at lade Josephine arbejde på deltid i webshoppen, mens hun skrev sin bacheloropgave på IBA.

Frk. Himmelblå er klar til en ny praktikant
Med Josephine på fuld tid i webshoppen, er indehaver Mette Buhl nu klar til at tage endnu en studerende fra e-handel i praktik:

- Ja, jeg har lige sagt til Josephine, at vi godt kan tage en ny i praktik, så snart vi kan få det, bekræfter Mette fra den travle webshop i Kolding.