Den britiske regering og Europa-Kommissionen blev den 24. december 2020 enige om en samlet aftale om det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien. Aftalen trådte i kraft den 1. januar 2021.

6. januar 2021

Aftalen omhandler først og fremmest en bred aftale om økonomisk samarbejde, der omfatter vare- og tjenesteydelseshandel, fair konkurrence og bæredygtighed, investeringsbeskyttelse, digital handel, kapitalbevægelser, intellektuelle ejendomsrettigheder, offentlige indkøb, mobilitet af personer, transport, energisamarbejde samt en fiskeriaftale.

Hvad betyder aftalen for min virksomhed?
Din virksomhed skal være opmærksom på, at visse aspekter stadig vil ændre sig, og at aftalen ikke kan afbøde alle de negative konsekvenser.

På Virksomhedsguiden kan du få et indledende overblik over nogle af de aspekter, som du bør være opmærksom på. Du kan blandt andet læse mere om told og moms, tjenesteydelser, fødevarer, arbejdskraft, udveksling af personoplysninger samt produktkrav og standarder.

Indholdet på Virksomhedsguiden baserer sig på de danske myndigheders indledende gennemgang af aftalen. De danske myndigheder er stadig ved at analysere aftalens indhold, og vil løbende informere om aftalen.

Samtidig anbefaler vi, at du løbende holder dig orienteret på Europa-Kommissionens hjemmeside, hvor du blandt andet kan finde aftalen i sin fulde længde, Q&As samt vejledning om aftalen.