Som første sted i Danmark går lokale erhvervsledere i Kolding kommune sammen om at skabe finansiering til tidlige iværksættere, dvs. de ambitiøse og dygtige iværksættere med et godt forretningskoncept, men som ikke endnu er langt nok i udviklingen af deres forretning, til at de kan opnå finansiering hos de traditionelle finansieringskilder som bank og business angels.

7. marts 2018

StartupBoost A/S er en ambitiøs strategisk satsning, hvor lokale virksomheder og Foreningen Business Kolding vil sikre viden, ressourcer og kapital til ambitiøse og lovende iværksættere i Kolding kommune. Investeringspuljen har en størrelse, der sikre at der de kommende år kan foretages minimum 10 investeringer i form af ansvarlige lån på op til kr. 250.000. Dertil vil der blive uddelt legater til iværksættere, som er på et meget tidligt udviklingsstadie og som har brug for helt små investeringer, for at få testet deres iværksætterdrømme af. Der er tale om legater på op til 25.000 DKK.

11 lokale virksomheder / virksomhedsejere har sammen med Foreningen Business Kolding skudt midler ind i StartupBoost A/S. Det er helt unikt at aktive lokale erhvervsledere på denne måde – og uden udsigt til udbytte på deres investering – stiller både kapital og kompetencer til rådighed for næste generation af virksomheder, og Kolding kommune får med StartupBoost et meget vigtigt værktøj i realiseringen af de ambitiøse mål inden for iværksætteri og entreprenørskab.

”Det er et godt initiativ og et unikt team af investorer, som har ”committet” sig til StartupBoost A/S. Her vil jeg gerne være med, fordi vi skal inspirere og inspireres af dygtige iværksættere med passion, idéer, visioner samt energi ud over det sædvanlige - og som vi bør kunne hjælpe til succes eller undgå unødig risiko”, udtaler bestyrelsesmedlem og investor i StartupBoost A/S, René Piper Laursen, Bianco Footwear A/S.

Det vidner om et erhvervsliv som i høj grad tager ansvar for områdets erhvervsudvikling, og som er i stand til at bringe mennesker og ressourcer sammen om løsninger på udfordringerne.

”StartupBoost er en unik mulighed for at komme tæt på nogle iværksættere, som har en ide de gerne vil udvikle, og som har energi og lyst til at starte noget selv, og det kan inspirere os”, siger Hans Erik Bylling fra Aller Aqua.

StartupBoost tilbyder både legater og lån, samt adgang til etablerede virksomheders viden og ressourcer. Det kunne f.eks. være adgang til produktion af nul-serier eller know-how. Samtidig deltager iværksættervirksomheden også i et udviklingsprogram, hvor det sikres at de arbejder frem mod Proof of Business.

”Jeg er selv iværksætter og jeg glæder mig til at møde nogle spændende mennesker med drømme. Og med den rigtige indstilling, drive og ide, kombineret med den rigtige rådgivning, behøver der ikke være langt fra ide til handling”, fortæller investor Kim Hyldahl fra Mos Mosh.

Hvem kan søge i StartupBoost?
De lovende iværksættere vil efter en screening og udarbejdelse af en skarp handlingsplan få mulighed for at ansøge om midler. Med penge følger desuden altid ressourcer og kompetencer fra investorerne eller andre til realisering af planerne.

”Vi uddeler legater til entreprenører og iværksættervirksomheder, som har en ide til indfrielse af et dokumenteret behov, men som mangler ressourcer og/eller kapital til at kunne bevise, at ideen er realiserbar. Vi tilbyder desuden lån til iværksættervirksomheder, der har en omsætning der gør det muligt at udbetale lønninger og afvikle gæld m.m.”, udtaler Direktør i StartupBoost A/S, Claus Nygaard Jensen.

Fremadrettet vil interesserede iværksættere, hvis de lever op til kriterierne for legat eller lånmodtagelse, kunne ansøge om legat eller lån på www.startupboost.dk.

Første legat uddelt
I dag blev der afholdt investormøde og det første legat blev uddelt og gik til Hemp Bio Leather, som har fokus på et materialealternativ til verdens mest forurenede industrier indenfor mode- og tekstilbranchen, nemlig konventionel animalsk læder og det syntetiske lædervaremarked.
De modtog en bevilling på 15.000 kr.

De to iværksættere bag Hemp Bio Leather er Dea-Marcela og Ronni Aakermann.

Her ses de fremmødte investorer sammen med legatmodtagerne.

Fra venstre Michael Duus (Sampartner), Niels Agerup (ASE), René Piper Laursen (Bianco Footwear A/S), Kim Hyldahl (Mos Mosh), Ronni Aakermann (legatmodtager), Dea Marcela (legatmodtager), Carsten Jørgensen (Aller Aqua), Nina Reinert (Vital Invest), Claus Askjær (Foreningen Business Kolding), Claus Nygaard Jensen (StartupBoost)

Fakta:
Investorenere er alle sammen selv tidligere lokale iværksættere eller virksomheder der arbejder med iværksættere til dagligt. Investorerne er Aller Aqua, Frank Birkegaard (Carecon), Jan- og Frank Eisby (Vetaphone), Kim Hyldahl (Mos Mosh), Michael Duus (Sampartner), René Piper Laursen (Bianco Footwear A/S), Søren Ravn (Sjølund A/S), Pierre Legarth (Pierre Ejendomme), Nina Reinert (Vital Invest), Steffan Lorentzen (Middelfart Sparekasse), Niels Agerup (ASE) og Foreningen Business Kolding.

Læs mere om StartupBoost på www.startupboost.dk

For yderligere information:
Direktør StartupBoost, Claus Nygaard Jensen, tlf. 5189 4361