Luk ned, sluk og lad julefreden sænke sig!

21. december 2016

"Nu er det jul igen" - men inden du tager på en kortere eller længere juleferie, skal du og chefen træffe et valg - og et ret vigtigt et af slagsen. Vil du holde fri? Altså sådan rigtig fri?

Er du en af de kollegaer - eller måske chefen selv - som hænger fast i den misforståelse, at du er effektiv ved at være produktiv og "på" - også i julen?

For din skyld

Er du en af de kollegaer, som af misforstået hensyn til firmaet, dine kollegaer eller din egen selvforståelse gerne skal demonstrere, at du er da tilgængelig - også 2. juledag med en Facebook opdatering eller i Outlook med en mail?

Lad være! Spil i stedet et spil med ungerne, gå en tur, bag en kage, kys på konen/manden, byg en hule, se en julefilm, spis god mad, løb en tur, læs en bog (ikke arbejdslæsning fra bunken på skrivebordet) eller gør eventuelt absolut ingenting!

At håndtere det moderne omskiftelige action-prægede arbejdsliv kræver en krop og sjæl, der en gang i mellem får tid til at restituere. Sportsfolk, der skal præstere deres absolut højeste på bestemte tidspunkter af året, ved godt, at de på andre tidspunkter skal restituere - ellers når de ikke deres mål og er ikke effektive. Det samme gælder dig.

Det er for din egen skyld, men så absolut også for din virksomheds skyld. Medarbejdere der husker - og får lov til - at slappe af og restituere, præsterer samlet set bedre, er gladere, mere innovative og sundere. Det er altså din og virksomhedens fælles interesse.

En særlig hilsen

En særlig hilsen skal gå til dig, hvis du ikke er en af dem, der er så heldig at kunne holde fri i juledagene, fordi du på dit arbejde skal servicere vi andre. Det skal du have tak for, men husk så også, at præcis de samme gode råd gælder for dig, når det bliver din tur til at holde fri.

På egne og Business Koldings vegne vil jeg gerne ønske dig og dine nærmeste en rigtig god og fredfyldt jul - uden business!

Deltag gerne i debatten om arbejdskultur i forhold til det at holde fri på www.facebook.dk/businesskolding

Hver måned skriver direktør for Business Kolding klumme i Ugeavisen. Klummen er udtryk for Tommy Langhoffs personlige mening.