Lemvigh-Müller foreslog Leendert at tage grundlæggende efteruddannelse i ledelse, da han fik mere ansvar. Da faget kom i hus, var det hans eget valg at fortsætte med en fuld akademiuddannelse. – Det er en investering både for mig og for firmet, siger han.

20. januar 2023

Var det ikke for størrelsesforskellen, er det let at sammenligne Lemvigh-Müllers centrallager med en myretue. For der er en konstant aktivitet i og omkring det kæmpe lager, som sammen med firmaets administration udgør en af Koldings største virksomheder.

Indenfor på lageret håndterer personalet flere tusinde varenumre, og hele døgnet ankommer eller afgår lastbiler med tung fragt. Chaufførerne ruller herfra med gods til hele Danmark.

38-årige Leendert Johannes Thobiasen Hage fra Dalby er blandt de ansatte hos stål- og teknikgrossisten, som holder til på Nordager. Han er driftskoordinator, så i det daglige er det hans ansvar at varekæden kører som smurt. Hylderne skal fyldes med de korrekte varer, og over hele landet skal kunderne være tilfredse, når de modtager deres bestillinger fra terminalen i Kolding.

“Som driftskoordinator skal jeg sørge for, at driften kører, som den skal. At problemerne bliver løst hen ad vejen, og at der er styr på sygemeldinger og bemandingsplaner”

Leendert Johannes Thobiasen Hage , Lemvigh-Müller

Han begynder arbejdsdagen klokken 04 om morgenen sammen med det første hold. De følgende timer møder flere og flere kolleger ind, og ved 11-tiden er omkring 200 mand i sving med at plukke, pakke og fylde op på lageret.

Straks han fik jobbet som driftskoordinator, var det firmaets ønske, at Leendert gik i gang med en grundlæggende efteruddannelse i ledelse. Han havde simpelthen brug for mere teori for at kunne udfylde den nye rolle. Derfor begyndte han på IBA Erhvervsakademi Kolding med faget ”Ledelse i praksis”.

- Når man har kontakt til så mange kolleger hver eneste dag, så er det vigtigt at have nogle ledelsesværktøjer med i sin rygsæk. Det hjælper, så du i det daglige har blik for det hele menneske, siger Leendert.

Man har brug for en chance
Trods sit flydende danske er han hollænder. Leendert flyttede til Kolding for otte år siden. Han fik hurtigt et job på centrallageret hos Lemvigh-Müller, hvor han først arbejdede med specialforsendelser, der går ud til hele verden. Tidligere har han haft flere forskellige typer jobs – blandt andet som sikkerhedsvagt - men han har faktisk ingen længerevarende skolegang, siden han blev færdig med high school i sit hjemland.

- Nogle gange har man brug for en chance her i livet. At der er nogen, som har tillid til dig. Det har jeg oplevet hos Lemvigh-Müller, der valgte at tro på mig. Heldigvis kunne min nærmeste leder spotte præcis de udfordringer, som jeg havde brug for i mit arbejdsliv, siger Leendert.

Han begyndte sin undervisning med faget ”Ledelse i praksis”. Denne vinter er han gået videre med ”Forandringsledelse”.

Til dagligt arbejder Leendert på Nordager i det nordlige Kolding, hvor Lemvigh-Müller har administration og centrallager. Privat bor han i Dalby med sin hustru og seksårige søn.

Efteruddannelse er en god investering
Først og fremmest ser han sig selv som mere empatisk. Det er ikke længere ”my way or the highway”, som han udtrykker det. Der bliver lyttet mere til kollegerne. Og der bliver taget flere individuelle hensyn.

- Man kan jo godt forlange at få ret på sin egen måde. Men samarbejdet er meget vigtigere. Du kan ikke få bedre kolleger end folk, der trives godt i det daglige.

Leendert lægger ikke skjul på, at efteruddannelse er hårdt kost. Der skal hænges i, når man skal passe både job, undervisning og lektier. Til gengæld har han løbende fået brug for sin nye viden, selv om det først er henne i foråret 2023, han efter planen er helt færdig med sidste eksamen på IBA.

- Mit ultimative mål er, at jeg på et tidspunkt bliver forfremmet til leder. Derfor ser jeg også det hårde arbejde med efteruddannelsen som en rigtig god investering – både for mig selv og for Lemvigh-Müller.