Til november dyster alle Koldings 6. klasser i innovation og entreprenørskab i Projekt Edison, og de træner dermed kompetencer, der er guld værd for enhver virksomhed. Til at gøre dem endnu bedre, har vi brug for dig som dommer.

6. september 2024
Tanja Marek

Projekt Edison er en sjov og lærerig opfinderkonkurrence, hvor eleverne gennemgår en innovativ læringsproces. Hvert år dyster de danske folkeskoleelever i at få gode idéer, når Fonden for Entreprenørskab inviterer alle 6. klasser til at arbejde med koncept- og produktudvikling i både teori og praksis.

De sidste to år har Kolding ligget nr. 1 på antallet af elever, der har deltaget i konkurrencen, da mere end 900 elever har været tilmeldt. En rekord vi gerne skal gentage.

Dette års tema er ”Din og min by i bevægelse”, hvor eleverne blandt andet kan kigge på emner som:

• Grøn omstilling
  • Forsyning og infrastruktur
  • Kultur

Senior Software Developer, Ulrik Nielsen fra IPW Systems fortæller her om sin oplevelse med at være dommer i Edison:

- Det, jeg får ud af at være dommer til Projekt Edison, er at se, hvad der rører sig i vores unge generationer, og hvad der er på vej ud i vores verden. Jeg oplever det potentiale de kommer med, og det gåpåmod de stiller op med.

“Jeg synes, at det er vores pligt at være med til at få eleverne til at stå frem og lære lidt om, hvad det er, der rører sig ude i den verden, som de lige om lidt skal ud i, men også at vi kan være med til at give dem en god dag...”

Ulrik Nielsen, IPW Systems

- Jeg synes, at det er vores pligt at være med til at få eleverne til at stå frem og lære lidt om, hvad det er, der rører sig ude i den verden, som de lige om lidt skal ud i, men også at vi kan være med til at give dem en god dag, så de fremover måske kan huske os, når de skal søge videre ud i livet enten via praktikpladser, uddannelse eller jobs.”

Eleverne arbejder med projektet ude på skolerne, og så samles alle kommunens elever til en festlig og inspirerende kommunefinale på IBC fredag d. 5. november kl. 8.00-13.00. Og det er her du kommer ind i billedet. Business Kolding står hvert år for at rekvirere omkring 45 dommere, der kan deltage på dagen. Opgaven består i at besøge eleverne på deres stande, og høre om deres idé, hvorefter der gives point efter nogle forudbestemte kriterier. Vær forberedt på at møde energiske, passionerede og ikke mindst kreative unge mennesker.

Læs mere og tilmeld dig her