Træ er overset produkt, og kan bruges flere steder, end vi tror, men især i byggeriet. Træets bæredygtige potentiale kan spare tonsvis af CO2 i klimaregnskabet, og er derfor ikke til at komme udenom, når vi taler om fremtidens byggeri.

25. marts 2021

I en tid hvor vi fokuserer så meget på bæredygtighed, herunder også bæredygtigt byggeri, er der behov for, at vi får øjnene op for, hvad træ kan. Træ lagrer CO2 – og jo mere træ vi finder anvendelse for, jo mere kan vi lagre. Alene ved at tænke bærende trækonstruktioner ind i boligbyggeriet er der vundet meget på den CO2-besparende konto.

- Hvis du for eksempel anvender trækonstruktioner i stedet for betonelementer til etagebyggeri, kan du få flere etager på dit byggeri men med den samme vægt - hvilket er en fordel hvor der piloteres, og så koster det kun ca. 1/5 del at transportere det, sammenlignet med betonelementer, fordi der ganske enkelt kan være mere på en lastbil ad gangen, fortæller Kenny Holm fra Holdbar. Ud over at lagrer CO2, er træ nemlig også let at bygge med ift. mange andre materialer, og det sparer tid på byggepladsen. Alt i alt giver trækonstruktioner altså et meget lille CO2-aftryk i forhold til andre materialer vi traditionelt laver bygningskonstruktioner af, og det er let, hurtigt og behageligt at arbejde med.

- I mange situationer vil det derfor være fornuftigt at overveje en bærende trækonstruktion til sit byggeprojektet”, fortsætter Kenny Holm.

“Det er mit grønne mål, at vi i Danmark bruger mere træ til de bærende konstruktioner, og på den måde bidrager til den grønne omstilling indenfor byggeriet.”

Kenny C. Holm, Holdbar

Holdbar er rådgivervirksomhed og sparringspartner til byggeriet inden for trækonstruktioner. Holdbar blev etableret i 2019, da Kenny syntes, der manglede viden om, hvor godt et produkt træ er – særligt når det gælder byggeri. Samtidig syntes han, der manglede et fælles netværk for interessenterne i byggebranchen i Danmark, og besluttede derfor at lave et samlingspunkt, hvor viden om træ og trækonstruktioner er det bærende element.

Der er meget, der taler for mere træ i byggeriet. Men der er også udfordringer ved træ. I Danmark har vi ikke tradition for at skole ingeniørerne i træ og beregning af træ. Det kan derfor virke svært og kompliceret at arbejde med, da det ikke er et homogent materiale som andre materialer. Men det er altså bare en lille forhindring, som med de rette kompetencer let kan overkommes.

- Det er ærgerligt hvis træ fravælges bare fordi det ved første øjekast kan se svært ud, mener Kenny, for træ kan mange ting, og en fordel ved eksempelvis CLT er af det kan spænde i flere retninger, og dermed er et mere fleksibelt materiale – dertil kommer så de klimavenlige fordele.

- Desuden kan man roligt droppe nogle af fordommene om, at træ ikke er stærkt nok til de store byggerier, for med bla. CLT kan man med træ opnå samme styrkeegenskaber som med for eksempel beton, og limtræ i store dimensioner er i årevis blevet brugt som et alternativ til stålbjælker pointerer han.

I Danmark producerer vi ikke selv så meget forfinet træ, ud over limtræ, så indtil videre importeres eksempelvis CLT fra bla. Østrig, og Sverige. I de lande har man god tradition for at bygge med træ, og arbejde med træ, og man er derfor langt fremme med forskning på området. For eksempel forsker man aktuelt i at lave ruder af træfibre - det lyder helt skørt, men det er faktisk lykkedes, i lille skala.

- I Danmark kender vi slet ikke alle de muligheder, træ byder, for vi har glemt, at træ er et superprodukt, som vi derfor ikke har forsket nok i, slutter Kenny.

Den grønne stafet

Den Grønne Stafet er et tiltag i CO2-klubben, for at sætte øget fokus på de gode historier i klimaets og bæredygtighedens tegn. Denne artikel er den første i en række artikler, hvor du kan læse gode historier fra virksomheder i Kolding Kommune, der har fokus på CO2 og klimaet. Vi bringer en historie en gang om måneden, så i slutningen af april kan du se, hvem stafetten er sendt videre til.