Ugeavisen Kolding og Business Kolding præsenterer de tre nominerede til titlen som Årets Iværksætter 2017.

17. januar 2018

Vinderen kåres onsdag 21. februar 2018, hvor Business Kolding inviterer til Awardshow 2018 på Comwell i Kolding. De nominerede er...

European Wood Corporation

Anders Ahlmann, Jakob Kildal og Brian Højgaard Nielsen er de tre ejerledere bag virksomheden, som opkøber og sælger uforarbejdet træ. 

Virksomheden startede i Herning, men sidste år rykkede den til Kolding. Der er tale om en international virksomhed, som opkøber og sælger uforarbejdet træ. Trækævlerne sourcer de i europa, og udvælger efter store kvalitetskrav det træ, der sælges til det asiatiske marked.

Der er tre ejerledere Anders Ahlmann der står for salg, Jakob Kildal, der står for indkøb og Brian Højgaard Nielsen der står for logistik og administration. De tre har tidligere været kolleger og supplerer hinanden i en sådan grad, at de i løbet af de seneste tre år har løftet omsætningen til et trecifret millionbeløb.


De har flere certificeringer, og blev sidste år certificeret i at købe bæredygtigt træ. Træsorterne er bøg, ask, eg, nål, fyr og gran.

Der er tale om en international virksomhed med afdelinger i Tyskland og Vietnam samt en salgsagent i Indien. Og på hovedkontoret i Kolding tales der lige så meget engelsk som dansk. Medarbejderne kommer blandt andet fra Kina, Polen, Bulgarien, Letland og Slovakiet.

“I European Wood Corporation går man efter medarbejdere med motivation fremfor høje eksamener eller statsborgerskab”

De tror nemlig på, at den rette indstilling med lyst til innovation er vigtigere end det faglige, som de selv kan oplære medarbejderne i.

Og der er fart på udviklingen, alene fra 2016 til 2017 voksede omsætningen med 50 procent, og næste step er at åbne en afdeling i Frankrig.

Besøg virksomheden på European Wood Corporation og læs om nomineringen på Ugeavisen.

 

Felius Design

Kristoffer Fabricius Mejer står bag den nyskabende interiørvirksomhed, som har gjort det til sit særkende at levere stilren udsmykning til enhver lejlighed.

De første produkter var tidløst julepynt, der kan hænges på de ikoniske kubusstager. I dag omfatter sortimentet ud over pynten også bordflag med magnetsamling. Fælles for Felius Designs produkter er, at de leveres i en speciallavet æske, som nemt kan gemmes væk. 

Design produkterne har fået en loyal kundekreds, og det har resulteret i en støt stigende vækstkurve, som har gjort det svært at følge med ordreforespørgslen. Pynten produceres i to små lokaler i Volkerts Fabrikker, der danner rammen om 5 medarbejdere. Markedsføringen foregår fra mund til mund og på instagram, hvor der pt. er ca. 20.000 følgere.

“Vi sælger ikke kun pynt men en eksklusiv kundeoplevelse.”

Bag Felius Design står Kristoffer Fabricius Mejer, som ikke har nogen designbaggrund, men som bare gik i gang. Og han har ramt helt plet med sin designprofil.

Produkterne sælges nu i 9 lande, og han har også haft investorer, der ville overtage, - men som han pænt har takket nej til. Han har nemlig fået hul på markederne, hvor 30 procent sælges på nettet og 70 procent i butikkerne. Kristoffer Fabricius Mejers mission er at blive Nordeuropas førende indenfor stilrent traditionspynt, og næste land, der skal have dansk design, bliver Tyskland.

Besøg virksomheden på Felius Design og læs om nomineringen på Ugeavisen.

 

Ecooking

Tina Søgaard er stifteren bag Ecooking, som er hudpleje baseret på naturlige og økologiske ingredienser, hvor bæredygtighed spiller en stor rolle.

Efter sin skilsmisse, så hendes hud træt og trist ud. Hun samlede en masse råvarer ved køkkenbordet, og blandede de første prototyper til den serie på 40 produkter, der i løbet af de seneste to år er blevet så populære, at de i dag sælges i 19 lande i både Europa og Asien.

Ecooking er en del af House of Cosmetics, som producerer private label produkter.

Ecooking er også et brand, som ofte nævnes i damebladene og Vild med Dans-værten, Sarah Grünewald er Ecookings ansigt udadtil.

 

“Ecooking er hudpleje baseret på naturlige og økologiske ingredienser”

Udviklingen er gået hurtig. I starten håndblandede de 25 portioner ad gangen, i dag maskinblades der op til 10.000 portioner pr. gang. Ecooking har formået at lave produkter som har en masse aktive ingredienser, der virker, uden at prisen er fulgt efter.

Det er rene varer til en meget lav pris. Og 9 produkter i serien er også allergicertificerede.

Bæredygtighed spiller en stor rolle, og derfor er Ecooking netop ved at opstarte deres eget CSR program, som støtter bønderne i tredjeverdenslande. Her dyrkes der sheanød, som sheabutter udvindes af. Ecookings mission er at sikre, at bønderne ikke presses på priserne, og i stedet sikres en fast stabil indtægt samt at deres børn og især pigerne kan komme i skole.

Ecookings mest revolutionerende produkt er Multibalm, som hjælper mod næsten alt lige fra sprukne læber, solbrændt hud, myggestik og sår. Og deres Multiolie vandt også Allergy Certifieds pris i London i 2017.

Besøg virksomheden på Ecooking og læs om nomineringen på Ugeavisen.