Ugeavisen Kolding og Business Kolding præsenterer de tre nominerede til titlen som Årets Iværksætter 2016.

25. januar 2017

Vinderen kåres torsdag 23. februar 2017, hvor Business Kolding inviterer til Awardshow 2017 på Comwell i Kolding. De nominerede er...

Care4Farm

Iværksætter Niels Bjerre er 4. generation på Bjergegaard i Rebæk. Han har formået at bruge en eksisterende teknologi på en nyskabende og innovativ måde.

Han har opfundet et spyd, Stackview, der kan måle og logge temperaturen på høstet korn, kartofler eller grøntsager. Spyddet med indbygget GPS sikrer, at landmændene får besked på sin telefon, hvis temperaturen bliver for høj eller lav. Temperaturen er afgørende for holdbarhed og levetid. På verdensplan mistes 30 procent af fødevarerne fra jord til bord blandt andet grund af dårlig opbevaring.

”Tænk hvis vi kunne minimere det. Jeg er meget passioneret omkring den her opgave, jeg ser det nærmest som min mission og er nu gået fuld tid ind i projektet. Og så er jeg et legende menneske, så jeg har svært ved at lade være”, fortæller Niels Bjerre, der sideløbende bruger sine kunder som sparringspartnere i udviklingen.

Egentlig var det et tilfældigt møde en Sankt Hans aften, der fik Niels Bjerre i gang med sin opfindelse. Han mødte nemlig en mand, der brugte GPS teknologi inden for sundhedsområdet, og han fandt frem til at den teknologi, man brugte til at måle temperatur på patienter med, også kunne bruges til korn.

“Kornet skal nemlig også passes efter høst og ikke kun på marken.”

Niels Bjerre, Care4Farm

Denne overvågning ville give landmanden mulighed for at gribe ind, før der skete kvalitetstab eller at afgrøden blev ødelagt.

”Stackview gør det muligt for landmanden eller grøntsagsavleren at sidde hjemme på kontoret og følge varmeudviklingen i deres høstede afgrøder. Bliver temperaturen for høj, får de en besked via email. På den måde kan de hurtigt reagere, og dermed undgå råd og fugt. Det kan spare en landmand for millioner af kroner”, siger Niels Bjerre.

I dag blæses der luft ind i kornet, for at stabilisere temperaturen. Men med Stackview bliver der fremover kun blæst med luft, når det er nødvendigt. Elregningen hos landmændene kan derfor også blive væsentlig reduceret med Stackview.

Stackview er indtil videre solgt i 10 lande. Derudover har Care4farm også allerede nye lignende produkter, så temperaturen på korn i siloer også kan måles. Og så står firmaet også bag GPS enheder, der sender besked, hvis en gylletank er læk eller en traktor bliver stjålet.

Besøg virksomheden på www.care4farm.dk og læs om nomineringen på Ugeavisen.

SEO-Service

De startede som konkurrenter, men kører i dag tæt parløb. Iværksætterne Marcus Møberg og Casper Edens har sikret lynvækst i SEO-Service.

De har på et år skabt 22 arbejdspladser, heraf 10 fuldtidsbeskæftigede, inden for SEO optimering. Stemningen på kontoret er uformel, musikken er høj og gennemsnitsalderen på de ansatte er lav.

”Hos SEO-Service er der en ting, der går igen ved vores ansatte, og det er passion. Vi håndplukker ildsjæle, og hvis de mangler noget fagligt, så lærer vi dem op. Det vigtigste er, at de brænder for det, de laver”, fortæller de to ejere samstemmende.

SEO-service har formået at skabe store resultater på kort tid. Måske fordi de to unge herrer begge havde hver deres webshop inden. Marcus Møberg solgte træningsudstyr, og Casper Edens solgte smykker. De var begge nørdede på detaljer omkring salgsoptimering, og konkurrerede hårdt på nettet. Og netop fordi de havde så stor respekt for hinandens resultater, blev de enige om at starte et rådgivningsfirma, hvor de kunne sælge deres erfaringer til andre iværksættere.

“Det var egentligt et hyggeprojekt til at begynde med, vi brugte 3000 kr. som startkapital, og har ikke lånt en krone siden. Vores kundekreds er bare vokset organisk, og vi ansætter nye hver måned”

Marcus Møberg, SEO Service

For SEO-Service er kodeordet kunder. De overdænger ikke kunderne med opgørelser, der viser ranking og besøgstal. I stedet måler de på nye ordrer.

”For en lokal tømrer giver det ikke mening, at vide hvor langt ud dit budskab er kommet, hvis der ikke kommer penge i kassen den anden vej. Derfor har vi udviklet en række produkter og fif, der giver direkte måling på rigtige kunder fremfor potentielle”, siger Casper Edens.

Men metoderne er ikke alene om den gode vækst. Stemningen og kulturen er også en essentiel del af virksomheden. De ansatte giver hinanden ”High Fives” som goddag og farvel, og så bliver der købt en fælles gave til de ansatte, når et salgsmål opnås. Derfor er der på kontoret også indkøbt fodboldbord og bonzaitræer.

Marcus Møberg og Casper Edens har også store planer for fremtiden. De er i gang med en vækststrategi med ny afdeling i København og snart udlandet.

Besøg virksomheden på www.seo-service.dk og læs om nomineringen på Ugeavisen.

B’Gum

Det bedste er ikke godt nok for Per Guldbrandt. Derfor har han udviklet et helt nyt produkt, som er en slags sund slik eller snack.

Han har i flere år eksperimenteret med fødevarer, og har stor fokus på, hvordan smag og næringsstoffer bevares. Konsistensen på hans nye produkt minder mest om en frugtkaramel. Og smagen er meget intens og helt uden tilsætningsstoffer.

Udviklingen af B´Gum startede ved køkkenbordet med 4 små dehydrator maskiner, og i dag producerer han 20 kilo om dagen. Der er tale om frugtpuré med forskellige smagsvarianter og økologisk æblemost, der langsomt dehydreres ved 40 grader, og dermed får den specielle konsistens og smag.

“Det pisser mig af, at hver dansker spiser 7 kilo tilsætningsstoffer om året, fordi vi har glemt hvad rigtig mad er, og vi har så travlt. Tiden er kommet til at skabe nye produkter, der går skridtet videre end økologi.”

Per Guldbrandt, B'Gum

Hans mission er helt at fjerne de dårlige madvarer. Han mener, at den danske madkultur er blevet for tam, og at vi i stigende grad går på kompromis med sundheden. Han vil i stedet skabe produkter, der produceres, så de naturlige vitaminer bevares, og give dagligvarehandelen et modspil.

”Functional Food er jo kun opstået, fordi de produkter vi kan købe er for dårlige og ikke har næringsstoffer nok. Så bliver producenterne nødt til at tilsætte ekstra vitaminer efterfølgende”, fastslår Per Guldbrandt.

Og første skridt er at ændre danskernes slikvaner. Han mener, at der er alt for mange E-numre i det slik vi putter i munden, og spiser sammen med vores børn.

”Vi skal jo ikke spise flere hundrede gram slik fredag aften. Med det her nye produkt kan du nøjes med langt mindre, fordi det er så smagstungt. Og så er det samtidig sundt. Du kan jo heller ikke spise så meget mørk chokolade som mælkechokolade”, siger Per Guldbrandt.

Og hans mission har indtil videre skabt ringe i vandet. Før jul fik han en kapitalindsprøjtning, da han deltog i programmet Løvernes hule på DR. Og de små rawfood frugtstykker skal snart eksporteres til nye markeder i blandt andet Australien.

Besøg virksomheden på www.naturebitesback.com og læs om nomineringen på Ugeavisen.