Krifa Kolding og Foreningen Business Kolding præsenterer de tre nominerede til titlen som Årets Initiativpris 2018.

23. januar 2019

Vinderen kåres torsdag 28. februar 2019, hvor Foreningen Business Kolding inviterer til Awardshow 2019 på Comwell i Kolding. De nominerede er...

KIF i 1. division

På sportens side har håndbold i mange år sat Kolding på landkortet. Nu skal fodbold følge med, og derfor har en gruppe driftige erhvervsfolk i starten af 2018 besluttet sig for at få KIF i 1. division. De bidrager både med økonomi, know-how og arbejdstimer.

De syv investorer er: Michael Duus, Claus Holm-Søberg, Kim Hyldahl. Lars Terkelsen, Søren Sundahl, Henrik Holger Hansen og Thorsten Andy Madsen. De er enige om, at det er tid til at mobilisere kræfterne i Kolding, og dermed skabe en ny profil for klubben.

Klubben skal fremover drives som en virksomhed, med en sportslig ledelse, sportschef, træner, fysioterapeut og læge. De syv investorer er frontløbere, men opgaven er at få flere virksomheder med. I øjeblikket henvender virksomhederne sig selv for at blive en del af klubben, men der er også plads til din virksomhed.

Fra venstre: Søren Sundahl, Claus Holm-Søberg, Thorsten Andy Madsen og Michael Duus

Klubbens største udfordring har været, at de ikke har haft kontraktfodbold. Der er derfor lavet et selskab bag klubben, der nu giver mulighed for at lave semiprofessionelle kontrakter med spillerne, og der er skrevet kontrakt med 20 spillere pr. 1. januar 2019.

“Med den professionelle del af klubben vokser amatørdelen også - og klubben er ingenting uden de frivillige kræfter.”

I amatørdelen er der ansat fire fuldtidstrænere, der ud over at varetage den daglige træning, også varetager morgentræningen for Realskolen og Brændkjærskolens idrætslinjer i samarbejde med Kolding Kommune. Og så er der anlagt kunstgræsbane, så der er mulighed for at træne året rundt.

Med den professionelle del af klubben vokser amatørdelen også – og klubben er ingenting uden de frivillige kræfter. KIF samarbejder også med de øvrige klubber i Kolding i Fodboldsamarbejdet for Kolding Kommune.

Resultatet af det seneste års indsatser er da heller ikke udeblevet. KIF har kun tabt en enkelt kamp i efteråret 2018, og ligger på 1. pladsen i 2. division. Og de fik rigtig sat Kolding på landkortet i fodboldens verden, da de slog de to superligahold fra Vejle og Randers i Sydbank Pokalen. Målet om at rykke i 1. division mere realistisk end nogensinde før.

Kampen mod Vejle slog da også tilskuerrekord med 4.500 tilskuere – det højeste antal siden 80erne. Den 13. marts skal de møde FC Midtjylland på hjemmebane – så kig forbi stadion og bak dem op.

Besøg KIF på www.kif-fodbold.dk

Volkerts Fylke

Bag Volkerts Fylke står et team af engagerede madnørder, der er fascineret af at arrangere og skabe det perfekte event med alt, hvad dertil hører. Atmosfæren er hyggelig og rar, gastronomien er i top og råvarerne økologiske.

Ideen til Volkerts Fylke så dagens lys på Smukfest, hvor Jimi Kristensen og Rasmus Vemmelund havde en pop-up restaurant med fokus på lokale råvarer fra Trekantsområdet. Den ene idé tog den anden, og efter et halvt års søgen fandt de rammerne til et hus med gastronomi og events i Volkerts Fabrikker.

Da rammerne var på plads, blev alt besluttet over en aften, der er ingen forretningsplan, budget og visitkort, og det kommer der nok heller aldrig. Beslutninger træffes mere med hjertet end med hjernen.

Jimi Kristensen og Rasmus Vemmelund fra Volkerts Fylke

Volkerts Fylke er på kort tid blevet et samlingssted for Kolding, med god mad og spændende events. Med foredrag, stand-up, koncerter og arrangementer som ”Kolding spiser sammen”, har de hurtigt formået at gøre stedet kendt.

De fantastiske lokaler bruges også af virksomheder til bl.a. konferencer. Volkerts Fylke tilbyder rammer der huskes, en gastronomisk oplevelse med udgangspunkt i de gode råvarer - og så tænker de bæredygtighed ind i alt, hvad de laver.

“Jimi og Rasmus holder øje med tendenser fra udlandet, griber dem og tilpasser dem provinsen.”

Med gourmetrestauranten Bror Ditlev, der ligger i tilknytning til Volkerts Fylke, vil Jimi og Rasmus sætte Kolding på det gastronomiske landkort, og restauranten tiltrækker da også en lang række gæster fra hele landet.

Volkerts Fylke er et hus der vil være i konstant forandring. Jimi og Rasmus holder øje med tendenser fra udlandet, griber dem og tilpasser dem provinsen. De investerer i udvikling, og reserverer du lokalerne til en fest om 5 år, kan du være sikker på, at lokalerne vil se anderledes ud. De har et tæt samarbejde med leverandørerne, og udvikler gerne produkter sammen med dem.

Jimi og Rasmus tager gerne en chance og prøver noget nyt, og skaber gerne noget larm, så folk husker dem. Og de er da netop også i gang med de sidste forberedelser inden de åbner et frokosthus i House of Innovation, målrettet virksomheder der mangler en frokostordning.

Besøg Volkerts Fylke på www.volkerts.dk

Obama til Kolding

Der er ingen tvivl om, at det var en drøm der blev til virkelighed, da USA’s tidligere præsident Barack Obama deltog i en event på SDU i Kolding d. 28. september 2018 med deltagelse af over 200 studerende og erhvervslivet.

Arrangementet “A conversation with President Barack Obama” er et godt eksempel på, hvad samarbejde og fællesskab kan gøre. På invitationen til erhvervslivet og de studerende stod SDU, Kolding Kommune og Foreningen Business Kolding.

Barack Obama deltog i en event på SDU i Kolding d. 28. september 2018

Obama talte i en time foran H.K.H. Prinsesse Marie, flere ministre og andre politikere, erhvervsfolk samt studerende, og de fremmødte rejste sig spontant op og brød ud i klapsalver, da USA’s 44. præsident smilende og vinkende indtog SDU, iført mørkt jakkesæt og blå åbenstående skjorte.

“Worry less on what you wanna be, but focus on what you wanna do! – Obama, Kolding, 2018”

Blandt samtaleemnerne var bl.a. fremtidens lederskab og entreprenørskab. Et godt råd fra Obama var, at en god leder skal være god til at hjælpe andre til succes - anerkende folk, der er under én og lade dem føre ordet, hvis man kan se et potentiale og talent.

Obama-arrangementet har helt sikkert sat Kolding på landkortet - både i Danmark og i hele verden. Det har givet en værdifuld branding af byen over for både erhvervslivet og mulige tilflyttere.

Der var i hele byen stor opmærksomhed omkring besøget, og flere skoleelever og borgere var mødt op for at få et glimt af præsidenten.