Der er så uendeligt mange uddannelser, man kan vælge imellem i dag, men hvordan finder man den rette uddannelse? Og hvilke kompetencer efterspørger virksomhederne?

20. oktober 2021

De mange unge mennesker skal træffe et valg allerede i 9. klasse, og derfor kunne Kolding Kommune i sidste uge byde omkring 2.300 unge mennesker velkommen til uddannelses- og fritidsjobmesse på Hansenberg.

På messen kunne de møde en lang række ungdomsuddannelser, både de ”traditionelle” gymnasier, men også en lang række erhvervsuddannelser. På flere af standende kunne de prøve de mange forskellige håndværk, for at se om det er noget for dem.

Også en lang række virksomheder lagde vejen forbi messen og havde en stand, hvor de kunne fortælle eleverne, hvordan det er at arbejde inden for deres fag. På flere stande kunne eleverne også høre om forskellige muligheder for fritidsjob. Business Kolding var også på pletten, for at fortælle eleverne om vores praktikportal, hvor eleverne nemt kan finde godt 300 virksomheder, der allerede har sagt ja tak til at modtage praktikanter.

Elever hører om Hotel Koldingfjord
Elgiganten tilbyder også praktikplads

Det er enormt vigtigt, at eleverne møder forskellige virksomheder i løbet af deres skoletid. Det er med til at forme dem, lige som det er med til at danne grundlag for deres beslutning om uddannelsesvalg. Det kan både være i forbindelse med undervisningen, i deres praktikophold – og så altså på uddannelses- og fritidsjobmessen.

Kunne du tænke dig at hjælpe et ungt menneske til at træffe det rette valg, så er det nu du skal tilmelde din virksomhed på vores praktikportal. Her kan du både melde dig til at modtage praktikanter, men også tilkendegive, hvis du har mulighed for at modtage en skoleklasse til rundvisning eller har mulighed for at tage ud på skolen som gæsteunderviser.

Kunne du tænke dig at møde andre virksomheder, der har en interesse i at arbejde med Folkeskolen – eller har du måske en case, som elever fra folkeskolen kan løse, så kontakt gerne Tanja Marek på tamar@businesskolding.dk eller på 6077 6027.