I år er Danmarks Mentale Sundhedsdag d. 8. oktober, og Velliv Foreningen har nu åbnet for virksomheders ansøgning til deltagelse i dette års udgave. Formålet er at sætte gang i samtalen om den mentale sundhed ude på landets arbejdspladser.

3. juni 2020

Alle arbejdspladser kan søge 10.000 kr. til et event denne dag. Det kan være et foredrag, en workshop, en udflugt eller arbejdspladsens egen ide – det skal blot være noget, der kan være med til at starte samtalen om, hvordan I har det på jeres arbejdsplads. Sidste år modtog 5 ud af 7 ansøgere en bevilling, og mere end 500 arbejdspladser deltog.

Fællesskabet på arbejdspladsen skal styrkes
I disse uger begynder Danmark at åbne igen, og mange er vendt tilbage på arbejdspladsen. Nogle har været hjemsendt med lønkompensation, mens andre har arbejdet på nye måder. Hos Velliv Foreningen, der arrangerer Danmarks Mentale Sundhedsdag og arbejder for at fremme mental sundhed i arbejdslivet, håber man, at Danmarks Mentale Sundhedsdag kan være med til at genstarte fællesskabet på arbejdspladsen, efter at de fleste af os har været væk fra hinanden under coronakrisen.

”Vi ønsker at skabe overskud og styrke danskernes fællesskab og samarbejde i arbejdslivet. Danmarks Mentale Sundhedsdag er en oplagt anledning for virksomheder til at genstarte fællesskabet og få talt sammen om det, de har været igennem. Så jeg håber, at så mange arbejdspladser som muligt vil benytte sig af muligheden for at søge om penge til Danmarks Mentale Sundhedsdag,” siger Lars Bo Pedersen, programchef hos Velliv Foreningen.

Udbyderne er klar til at hjælpe
'Genstart efter coronakrisen' er bare et af de emner, man kan tage fat på, på Danmarks Mentale Sundhedsdag. Man kan selv finde en foredragsholder eller konsulent, men en lang række udbydere, har meldt, at de er klar til at hjælpe med at afholde dagen. De har på forhånd budt ind på fem temaer under både foredrags- og workshop-kategorierne som kan give inspiration til, hvad en dag med fokus på mental sundhed, kan byde på. Temaerne er stress, kommunikation og samarbejde, arbejdsglæde, genstart efter coronakrisen, forandringer og organisationsændringer.

Ansøgningsfristen er den 28. august 2020, og alle ansøgere får svar i uge 37. Selv om man deltog sidste år, er man velkommen til at søge igen.