To iværksættere i Kolding forventer, at et værktøj fra deres firma Whaii vil få et gennembrud i 2021 inden for rekruttering af medarbejdere. Fælles morgenmad, Legoklods-princip, Google, StartupBoost i Kolding og mange timer er blandt ingredienserne til et firma, der kan blive meget stort.
28. maj 2021
Fra magasinet Vækst af Anette Jorsal. Fotos af Lasse Lagoni.
Det hele begyndte med fælles morgenmad. Morten Kongsbak og Michael Skovsgaard kender hinanden fra Lyshøjskolen, hvor to af deres børn i ti år har gået i samme klasse. De havde begge forladt en god stilling og solgt deres ejerandel i den virksomhed, de var ansat i. Nu skulle der ske noget nyt.
MÆNDENE BAG WHAII
De er begge nordjyder og havnet i Nr. Bjert og Strandhuse.
Michael Skovsgaard (th), 46 år, uddannet i salg i Dansk Supermarked, har siden bl.a. været sælger ved Dell i Danmark. Har senest været partner hos C2IT.
Morten Kongsbak (tv), 53 år, uddannet inden for revision, haft ansvar for økonomi, it og HR i flere virksomheder. Har senest været CFO hos Give Steel i Brande, hvor han var medejer.
Med et fælles udgangspunkt kunne de lige så godt spise morgenmad sammen en gang om ugen for at udveksle tanker og ideer. De havde på intet tidspunkt tænkt på, at de skulle etablere et firma sammen, men en dag under morgenmaden, sagde Michael til Morten: ”Det er da dét, vi skal!” Morten blev helt overrumplet, men jo. Det var da dét, de skulle!
Det var Morten, der satte gang i hele processen ved at brokke sig over rekrutterings- og headhunterbranchen, i det hele taget måden virksomheder rekrutterer på. En branche og en proces der i hans øjne ikke havde forandret sig i årtier. Stadig meget netværksbaseret, og som bærer meget præg af at flytte en vare fra A til B. Der er stort set kun sat strøm til jobannoncerne, som er flyttet fra printmedier til nettet.
- Samtidig havde vi begge den erfaring, at det var svært at vide, om man havde ansat den rette personlighed blandt kandidaterne. Vi kunne godt finde ud af at finde en person med de rette kompetencer, men hvorfor gik det så ofte ikke som forventet? Som regel fordi personen ikke passer til den leder, som han/hun skal arbejde sammen med, eller fordi medarbejderen ikke passer ind i kulturen eller har et andet værdisæt, siger Michael Skovsgaard.
Der var brug for et bedre redskab, og en morgen i april 2018 kom Morten til morgenmad, efter han havde deltaget i teknologi-seminar hos Deloitte. Han fortalte og viste slides, og så sagde Michael de famøse ord: ”Det er da dét, vi skal!”
Dyrt at ansætte den forkerte
De skulle koble teknologien med rekruttering. Finde det rette værktøj, der ved hjælp af algoritmer kunne analysere ansøgerne og dermed finde frem til de rette, som skulle til samtale.
Nu drog de på roadshow med en Powerpoint og præsenterede deres ide. Hos Arla, Danfoss og Grundfos m.fl. blev de hurtigt bekræftet i, at de havde fat i en god ide. De havde også oplevet at ansætte de forkerte.
“Det koster op til 125 procent af en årsløn at tage fejl og ansætte den forkerte. Arbejdet bliver ikke lavet, du skal ud og søge ny medarbejder og starte forfra.”
Michael Skovsgaard, Whaii
- Og det er dyrt, hvis en nyansat hurtigt forlader virksomheden! Det koster op til 125 procent af en årsløn at tage fejl og ansætte den forkerte. Arbejdet bliver ikke lavet, du skal ud og søge ny medarbejder og starte forfra, ifølge Michael Skovsgaard.
Et firma – Kongsbak og Skovsgaard nævner ingen navne – var så ærlig at fortælle, hvad formentlig mange gør, når de sidder med 4-500 ansøgere pr. stillingsopslag: De stopper med at læse ansøgninger, når de har fundet seks til ti kandidater i den bunke, de har været igennem.
Derfor var Kongsbak og Skovsgaard nu overbeviste om, at det virkelig kunne gøre en forskel, hvis de kunne koble rekruttering med teknologi.
- Det ville jo være fantastisk, hvis man kunne matche kandidater og virksomheder bedre. Jeg har i mine jobs arbejdet med at optimere en organisation, og gevinsten er, når man kan ansætte den rette, sætte holdet og få maskinrummet til at virke, siger Morten Kongsbak.
Ord afslører hvem vi er
I dag sidder han og Michael Skovsgaard med en teknologisk løsning, som kan matche ansøger og virksomhed på adskillige menneskelige parametre i den indledende screening af kandidaterne. Redskabet er udviklet, og de er i fuld gang med at sælge det i England, da værktøjet er udviklet på engelsk. Der er godt med ordrer i pipelinen, og de forventer i 2021 at få et gennembrud for deres firma Whaii, som sælger værktøjet, der er baseret på kunstig intelligens. Deres produkt og virksomhed er allerede nomineret til flere priser, senest EY Entrepreneur of the Year, Startup Award DK.
Groft sagt googlede de sig frem til den teknologiske løsning. De fandt nemlig ud af, at IBM i et årti havde forsket i, hvordan man kan bruge lingvistik i teknologien. Lingvistik – videnskab om sproget – kan bl.a. bruges til at lære noget om den person, der formulerer sig. Den måde vi vælger at bruge ordene på, siger noget om hvem, vi er og hvilke præferencer, vi har.
“Til trods for at vi lever i en meget teknologisk æra, så tæller menneskelige egenskaber faktisk endnu mere i dag, for det er vigtigt, at vi trives med vores arbejde”
Morten Kongsbak, Whaii
IBM bruger forskningen i lingvistik til at udvikle teknologiske løsninger, der kan foretage automatiske analyser af en person. Morten Kongsbak og Michael Skovsgaard tog kontakt til IBM, og efter bedste Legoklods-princip fik de sat et analyseværktøj sammen af teknologi, lingvistik og egne ideer.
Kort sagt definerer virksomheden den profil, som en ny medarbejder skal have. Ansøgningerne sendes gennem et program, som analyserer alle ansøgninger og udarbejder en profil af personen. Efterfølgende matches ansøgernes profiler med den profil, som virksomheden ønsker. Ord som f.eks. udadvendt, fleksibel, kompromissøgende, undersøgende, beskeden, målrettet, hjælpsom er vægtet i profilen.
Hvis du nu, kære læser, udtrykker din skepsis over for, at en robot skal finde de rette ansøgere til en stilling, ja, så har Kongsbak og Skovsgaard argumenterne på plads. De har stor tillid til træfsikkerheden, og værktøjet er gennemtestet. Som Michael Skovsgaard siger:
- Jeg synes faktisk ikke, der er noget særlig menneskeligt over den måde, store virksomheder i dag screener ansøgninger. Man kunne godt kalde det robotagtigt.
HVORFOR NAVNET WHAII
Hvorfor har været et nøgleord i hele processen frem til produktet og firmaet Whaii. Desværre var ordet Why optaget som domænenavn. Derfor begyndte mændene bag at tænke i alternative stavemåde, og bogstaverne ai kom ind i billedet, fordi analyseredskabet arbejder med kunstig intelligens, artificial intelligens. De begyndte at google stavemåden Whaii, og pludselig fandt de ud af, at maorierne på New Zealand har et udtryk – whaii – der betyder en person, på vej til et bedre sted. Bingo. Navnet var fundet, og domænet var heldigvis ledigt.
Morten Kongsbak fortsætter: - Til trods for at vi lever i en meget teknologisk æra, så tæller menneskelige egenskaber faktisk endnu mere i dag, for det er vigtigt, at vi trives med vores arbejde. Vi skal selvfølgelig have de faglige egenskaber, men der skal også fokuseres på de menneskelige elementer ift. arbejdet.
Michael Skovsgaard kalder det firmaets hippiemål: - Vi tror på, at vi får gladere mennesker ved at ansætte folk, som passer bedre til jobbet fagligt, men også personligt, værdimæssigt og kulturelt. Der er jo en grund til, at flere bliver stressede, får angst og depression. For manges vedkommende er det, fordi de sidder i et job, de ikke burde sidde i, og kan vi bare flytte en procentdel over i et job, som de passer bedre til, er meget nået. Både menneskeligt og økonomisk.
Fedt med lokal løsning
Morten Kongsbak og Michael Skovsgaard har arbejdet med projektet i to år uden løn. De har brugt af de penge, de fik ved at sælge deres ejerandele i de firmaer, de forlod. På et tidspunkt skulle de have investorer ombord. Den ene løsning fandt de lige uden for døren. De blev kontaktet af Business Kolding for at høre, om ikke Whaii skulle være medlem af Business Kolding. I løbet af dialogen fortalte medarbejderen hos Business Kolding om StartupBoost, der kan give starthjælp.
“- Vi syntes, det var fedt, at der var en lokal mulighed, og den åbenhed, villighed og professionalitet, som StartupBoost viser, er rigtig vigtig. Det har været en super proces, og vi har fået super rammer. Samtidig stiller investorerne i StartupBoost deres netværk til rådighed”
Morten Kongsbak, Whaii
- Vi syntes, det var fedt, at der var en lokal mulighed, og den åbenhed, villighed og professionalitet, som StartupBoost viser, er rigtig vigtig. Det har været en super proces, og vi har fået super rammer. Samtidig stiller investorerne i StartupBoost deres netværk til rådighed, siger Morten Kongsbak.
StartupBoost har investeret i Whaii, mens Vækstfonden har ydet et lån. Vækstfonden kom under corona med nogle låne vilkår, der ifølge Michael Skovsgaard var meget mere fristende end hidtil.
Base skal ligge i Kolding
Firmaet ligger i Kolding, fordi de to nordjyder har slået sig ned i Nr. Bjert. Der er fem ansatte, og flere af dem arbejder i udlandet. To studentermedhjælpere fra SDU arbejder med web, marketing og sociale medier. På længere sigt er det meningen, at Whaii skal have base med udvikling og support et sted i Kolding.