Procudan, der leverer ingredienser og emballage til fødevareindustrien, har taget de plantebaserede fødevarer og et stigende krav om bæredygtighed til sig. Så meget, at de i sidste uge var værter for en international workshop i Kolding, hvor fremtidens fødevarer var temaet.
26. september 2019
Af Morten Bjørn Hansen, adm. direktør, Business Kolding
Det er ikke nemt at byde på en større middag i disse tider. Der er vegetarer, paleo-diætister, veganere, glutenintolerante, mælkeallergikere – og så dem, der egentlig bare helst vil have, hvad de er vant til.
”Vi lever i en tid hvor madkulturen er under forandring. Animalske ingredienser er en fast forankret del af mange fødevarer, men vi ser en øget interesse for at udnytte de muligheder, plantebaserede ingredienser giver,” siger Tommy Højtoft Pedersen, Ejer og adm. direktør i Procudan.
Kompleksiteten i fødevarebranchen vokser, og som det nyeste forventer kunder og forbrugere i stigende grad, at produkterne er bæredygtige og klimavenlige. Det mærker Koldingvirksomheden Procudan, som leverer ingredienser til fødevareindustrien.
”Vi har arbejdet med plantebaserede ingredienser i flere år, men særligt det sidste år er efterspørgslen på veganske og vegetariske fødevarer fra kunderne vokset, i takt med at andelen af særligt flexitarer vokser”.
I sidste uge havde Procudan inviteret leverandører og kunder fra hele Europa til Kolding, for netop at sætte fokus på plantebaserede fødevareløsninger. Fremtidsforsker Birthe Linddal gav på konferencen i Volkerts Fylke et indspark om foodtrends, fremtidens fødevarer og om hvor vigtigt det er at være klar til imødegå forbrugernes krav og ønsker.
”Det er ikke en nem, men spændende udfordring,” mener Tommy Højtoft Pedersen, hvor kravene til de nye plantebaserede og mere bæredygtige produkter er høje.
”Hvis man skal finde alternativer til produkterne, som er på markedet i dag, så er det vigtigt at det lever op kravene til bl.a. næringsindhold, konsistens og så skal det have en god smag. Det sidste er vigtigt. Smager det ikke godt, kan det være nok så bæredygtigt, men det sælger ikke,” siger han.