Det bliver koldingenseren, Hanne Thøgersen, der skal stå i spidsen for at bringe produktionsvirksomheder i front med at integrere additive manufacturing (AM) - ofte også kaldet 3D print. Hun kommer fra en stilling som leder af Indkøb og Category Management hos Orkla Foods, og tiltræder 1. august.

14. juni 2017

Arbejdet med at etablere NEXTTECH skrider planmæssigt fremad. Og Hanne Thøgersens opgave bliver at udvikle og etablere videnscentret, hvor virksomheder får en unik mulighed for at lære, afprøve og producere ved hjælp af den nyeste teknologi inden for AM. En viden som skal ruste virksomhederne til at udnytte fremtidens muligheder.

”Direktørstillingen rummer mange og alsidige aspekter i forbindelsen med realiseringen og den videre opbygning af NEXTTECH. Vi har derfor været meget grundige i vores søgen, så vi sikrer, at NEXTTECH udvikler sig til et afgørende og værdiskabende omdrejningspunkt for medlemmerne, hvor viden og produktion går hånd i hånd for at styrke virksomhedernes parathed og anvendelse af AM som produktionsmetode. Vi er derfor meget stolte af at få Hanne med ombord på det skib, vi har sat i søen”, udtaler Kirsten Wilbour Christiansen, formand for foreningen NEXTTECH.

FAKTA

NEXTTECH slår dørene op for virksomheder efter sommeren 2017 og får til huse hos IBC midt i Koldings campusmiljø med umiddelbar nærhed til Designskolen, Syddansk Universitet, Innovationsmiljøet Pakhuset og snart også IBA, når de flytter til campusområdet i 2018.

NEXTTECH drives som en forening, hvor virksomheder gennem et medlemskab kan få adgang til viden, sparring og faciliteter til AM i produktionskvalitet.

Foreningens bestyrelse består af repræsentanter for Business Kolding, Trekantomraadet.dk, Aalborg Universitet og medlemsvirksomheder.

Læs mere på www.nexttech.dk.

NEXTTECH er åben for alle virksomheder, men placeringen i Kolding er bevidst valgt for at placere centeret tæt på de mange produktionsvirksomheder, som eksisterer i Trekantområdet. Drivkraften i NEXTTECH er dedikerede virksomheder, som får adgang til produktionsfaciliteter og hinandens viden inden for AM.

De tilknyttede medarbejdere i NEXTTECH skal sikre, at virksomhederne matches både med hinanden og med andre aktører indenfor AM f.eks. de tekniske universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, så man i fællesskab kan udvikle produkter og komponenter, som kan øge virksomhedernes konkurrenceevnen. Og forventningerne er høje.

”Som repræsentant for medlemsvirksomhederne, bider jeg mærke i de kvalifikationer og erfaringer som Hanne bringer med i forhold til at skabe et stærkt netværk i NEXTTECH på tværs af industrier og interessenter. Jeg ser derfor frem til, at NEXTTECH vokser sig stor og bliver en vigtig brik i udviklingen af AM i Danmark”, udtaler Søren Ravn, direktør, Sjølund A/S, og medlem af bestyrelsen i NEXTTECH.

De første 3D printere
Etableringen af centeret fortsætter, og de første 3D-printere installeres inden sommerferien. De leveres og serviceres af Canon Danmark, der også aktivt indgår i et strategisk teknologipartnerskab med NEXTTECH. For at styrke netop produktionsvirksomhederne er valget i første omgang faldet på 3D Systems produkter indenfor SLS-print til fremstilling af stærke og fleksible slutprodukter og MJP-print til fremstilling af bl.a. prototyper.

”NEXTTECH er et helt nyt og spændende tiltag i Danmark og vi hos Canon Danmark er glade for at kunne være en del af denne etableringsproces”, udtaler Erik Bo Andersen, Konsulent hos Canon Danmark.

Derudover er der investeret i en særlig SLA printer fra AddiFab, hvor fokus bliver på høj printkvalitet og udvikling af en automatiseret produktionslinje omkring AM. Printeren står efter planen klar i det sene efterår.

”NEXTTECH etablerer et AM økosystem af international topklasse, og vi er stolte af at være med til at sætte nye standarder på integrations – og automatiseringssiden”, udtaler Lasse Staal, CEO, AddiFab.

For yderligere information:

Kirsten Wilbour Christiansen, Formand for foreningen NEXTTECH, tlf. 2119 3285

Bestyrelsesmedlem Søren Ravn, Sjølund A/S, tlf. 2142 5016

Direktør NEXTTECH, Hanne Thøgersen, tlf. 2134 2503.