Flere og flere danske virksomheder ser mod Amazon som en international vækstmulighed – og en af dem findes lige her i Kolding. Basic Treasure, et undertøjs- og strømpebrand under Milestone Company, der har opnået flere Best Seller-placeringer på Amazon i Tyskland og nu satser fuldt ud på platformen.
14. marts 2025
Tania Ørts Hansen, Milestone Company
I Kolding ligger Milestone Company, en virksomhed, der specialiserer sig i tekstiler og private label-produkter. De har opnået stor international succes med deres eget brand, Basic Treasure, der har vundet frem på Amazon. ”At vi kan skabe en international vækstvirksomhed her i Kolding, viser, at man ikke behøver sidde i København for at nå verdensmarkedet,” fortæller Jonathan Schött, Head of Sales hos Milestone Company.
Brandet har formået at gøre sig bemærket på verdens største e-handelsplatform og med flere ”Amazon Tipp” udmærkelser og ”Best Seller”-placeringer i løbet af det seneste år, har det lille danske mærke opnået en sjælden succes for et mindre dansk brand. Men hvad ligger bag succesen – og hvilke udfordringer har rejsen bragt med sig?
Amazon: En vej til vækst – men ikke uden udfordringer
Basic Treasure startede deres rejse hos e-handelsgiganten Amazon i Tyskland og kort tid efter fulgte en dansk webshop med fokus på funktionelt og prisvenligt basisundertøj og strømper. Efter 2,5 år med webshopdrift har virksomheden bag, Milestone Company, skiftet strategi og satser 100 % på Amazon samt B2B-salg af Basic Treasure og private label.
”Amazon giver os adgang til millioner af potentielle kunder. I Tyskland alene siger man, at 46 millioner forbrugere har adgang til platformen,” forklarer Jonathan Schött.
“At starte eget brand, når man er vant til at skabe andres, har været en stejl indlæringskurve.”
Jonathan Schött, Milestone Company
Beslutningen om at lukke webshoppen var ikke let, men blev truffet ud fra en strategisk vurdering af, hvor virksomheden kunne opnå den største vækst.
”At starte eget brand, når man er vant til at skabe andres, har været en stejl indlæringskurve. Men vi har fået en unik indsigt i, hvad der rykker på Amazon og den viden bruger vi også i vores private label-forretning – enten når vi skal anbefale produkter til vores kunder eller når vi skal præsentere dem for muligheden for at få Basic Treasure i deres sortiment, enten som et fast sortiment eller som en kampagne” siger Jonathan Schött.
Strategien bag en Amazon-succes
At få succes på Amazon kræver langt mere end blot at oprette en salgskanal. Basic Treasure har arbejdet intensivt med:
- Optimering af produktbeskrivelser, billeder og video for at sikre synlighed i søgeresultaterne.
- Målrettede keywords og listings, der matcher forbrugernes søgeadfærd
- Konkurrencedygtige priser, der hamler op med alt fra kinesiske brands til tyske mastodonter.
- Aktiv håndtering af kundeanmeldelser, hvor især positive bedømmelser har været afgørende for at opnå Amazons blåstemplinger.
"Vi oplevede fornyeligt, hvordan et Amazon 'Best Seller Nr. 1'-stempel kan have en enorm effekt. Vores lager af en sort top i bambusviskose, som vi troede ville række i tre måneder, blev solgt på rekordtid. Og effekten smittede af på de øvrige farver," fortæller Jonathan Schött.

Hvad kan danske retailbrands lære?
Basic Treasures rejse vidner om, at Amazon kan være en kraftfuld platform – men også en, der stiller høje krav til branding, marketing, kundeservice, indkøb og lagerstyring.
For brands, der overvejer at gå samme vej, kan nogle af de vigtigste læringer være:
- Amazon kræver en dedikeret indsats. Succes kommer ikke af sig selv – der skal investeres i optimering og kundeoplevelse.
- Anmeldelser er afgørende. Gode ratings kan skabe en sneboldeffekt, men de kræver et stabilt produkt og en skarp kundeservice.
- Lagerstyring er kritisk. En hurtig vækst kan føre til uforudsete udfordringer, hvis efterspørgslen pludselig eksploderer.
Bliver Amazon vigtigere for danske brands?
Amazon har endnu ikke fået samme greb om det danske marked som i eksempelvis Tyskland og USA, men platformen bliver stadig mere relevant. For danske virksomheder kan Amazon være en oplagt vej til international ekspansion – men også en kanal, hvor konkurrencen er benhård.
Basic Treasure har formået at udnytte potentialet, og fremtiden vil vise, om flere danske brands vælger at følge samme strategi.
Amazon og Milestone Company
I Amazons anerkendelsessystem findes der følgende ”stempler”:
- Best Seller: At opnå en Best Seller-status betyder, at et produkt sælger ekstraordinært godt inden for sin kategori.
- Amazons Tipp: Denne udmærkelse gives til produkter, der har høje ratings, konkurrencedygtige priser og hurtig levering. Det kræver en vis historik, så et produkt skal have været på markedet i et stykke tid med stabilt gode anmeldelser og lav returneringsrate.
Om Milestone Company
Milestone Company er en private label leverandør af tekstiler – indenfor strømper, nylonstrømper, undertøj og lingeri. Virksomheden har hovedsæde i Kolding og beskæftiger 22 medarbejdere. Deres private label løsninger findes hos nogle af landet førende detailkæder og lavprisvarehuse, men også hos store kunder i udlandet.