Malerfaget har haft fremgang i flere år, men i 2022 oplevede flere malermestre en tilbagegang – primært på grund af manglen på kvalificeret arbejdskraft siger en konjunkturanalyse fra Danske Malermestre. Med en lav arbejdsløshed skal der andre midler til for at øge produktiviteten – og dermed indtjeningen.

21. april 2023

Det problem har virksomheden ROICO Solutions løsningen på, de har nemlig udviklet en malerrobot. Iværksættervirksomheden har over de sidste to måneder deltaget i et forløb hos Business Kolding kaldet Fynske Bank StartUp Lab, og i sidste uge vandt de iværksætterkonkurrencen og 75.000 kr.

Iværksætterne Oskar Pazylbekov (M.SC Robot Systems eng.), Tijmen Spiertz (MA Business, Language and Culture og Antony Karageorgiou (M.SC Robot Systems eng.) har udviklet en malerrobot bestående af en mobil base, en udtrækkelig søjle udstyret med en spraymekanisme der gør, at du kan sprøjtemale store flader på kort tid.

ROICO Solutions malerrobot der består af en mobil base og en udtrækkelig søjle, der er udstyret med en spraymekanisme.

Deres mission har fra starten været at udvikle en løsning, der hjælper malerne med at opnå resultater af høj kvalitet samtidig med at de kan reducere de fysisk belastende opgaver.

Vi har spurgt dem, hvorfor de tilmeldte sig iværksætterkonkurrencen, og hvad de har fået ud af at deltage:

“Vi syntes det var en god mulighed for at netværke, samle ny viden og styrke vores kompetencer.”

Tijmen Spiertz, ROICO Solutions

- Vi syntes det var en god mulighed for at netværke, samle ny viden og styrke vores kompetencer, forklarer Tijmen Spiertz. Og så gjorde det da ikke noget, at man kunne vinde en præmie oveni.

- Vi fik udviklet vores ideer undervejs og så fik vi en større indsigt i, hvordan vi strukturerer samarbejdet med slutbrugerne, marketing og salg, fortsætter Tijmen. Vores hovedfokus er at få vores løsning klar til det danske marked hurtigst muligt. Vi er glade for, at vi nu har en prototype, og kan gå i gang med salget til malere i hele Danmark. På lang sigt har vi naturligvis en ambition om at ekspandere internationalt, da vi ser muligheder i hele verden.

ROICO Solutions havde et mål om at lære en masse undervejs i konkurrencen, og det har de nået. At vinde den var lige kirsebærret på toppen af kagen.

“Vi er meget taknemmelige for at vores mission og budskab om at hjælpe malerbranchen slog igennem, og at vi tydeligt kan vise, at der er behov for vores løsning på markedet.”

Tijmen Spiertz, ROICO Solutions

- Vi er meget taknemmelige for at vores mission og budskab om at hjælpe malerbranchen slog igennem, og at vi tydeligt kan vise, at der er behov for vores løsning på markedet. Det var en kæmpe sejr at vinde de 75.000 kr. De skal bruges til udvikling og test af vores løsning. Vi vil bestille komponenter af høj kvalitet, som kan fremskynde vores rejse og sikre nogen gode maleresultater. Det er en fantastisk støtte, som vi er virkelig taknemmelige for, slutter Tijmen med et smil.