Kenneth Ley Milling har altid haft interesse for naturen og var som ung sikker på, at han skulle være biolog. I stedet blev han journalist, men interessen for naturen, miljøet og klimaet har altid fulgt ham. Efter at have deltaget i et forløb om FN’s 17 verdensmål hos Foreningen Business Kolding har han derfor valgt at kombinere faglig erfaring med personligt hjerteblod og hjælper i dag virksomheder med at kommunikere om bæredygtighed og grøn omstilling.
7. oktober 2022
Med mange års erfaring på CV’et – først som journalist i både radio-, TV- og avisbranchen, siden som konsulent og rådgiver i det private erhvervsliv for Vestas, Sydbank og LINAK – besluttede Kenneth Ley Milling sig i 2021 for at starte virksomheden StoryLoft. Herfra hjælper han virksomheder med ’relationsskabende strategi- og kommunikationsarbejde’.
FN17-forløb satte noget i gang
I foråret 2022 deltog han i et forløb gennem Foreningen Business Kolding omkring FN’s 17 verdensmål, og det blev en øjenåbner for, hvordan han også kan gøre en forskel.
“At arbejde med FN’s verdensmål handler jo ikke kun om, at jeg skal affaldssortere og omstille produktionen.”
Kenneth Ley Milling, StoryLoft
- At arbejde med FN’s verdensmål handler jo ikke kun om, at jeg skal affaldssortere og omstille produktionen, forklarer Kenneth. For mig handler det også om, hvordan jeg kan gøre en forskel ved at inspirere andre til at gøre noget. Og det kan jeg blandt andet ved at hjælpe virksomhederne med at fortælle deres grønne historier.
- Der er endnu ikke ret mange kommunikationsbureauer, som for alvor arbejder med bæredygtighed og den grønne omstilling, fortsætter han. Men der er rigtig mange virksomheder, der kæmper med at finde ud af, hvad det er for nogle historier, de skal fortælle – og her kan jeg hjælpe ved at stille en række gode og afklarende spørgsmål.
Det er vigtigt med klare værdier
Eksempler på ’gode historier’ kan ifølge Kenneth både være fortællinger om virksomhedens værdier, om relationen mellem mennesker, virksomhedens produkter, og hvad der ellers sker i og omkring organisationen, som kan give værdi for kunder og for omverden.
- Det er vigtigt at have nogle klare værdier i virksomheden, værdier som kan mærkes af alle interessenter, forklarer Kenneth. Allerede her snubler mange virksomheder – og det er ærgerligt. Værdierne er nemlig vigtige i forhold til verdensmålene og den grønne omstilling.
Det er dog også vigtig, at de grønne tiltag, virksomhederne gør, altid kan måles og dokumenteres troværdigt. Kan man ikke det, kan det nemlig forstyrre kommunikationen.
- Aktive værdier gør virksomheden mere nærværende og langt nemmere at identificere sig med. De gør det ikke bare lettere for kunderne at se, hvad det er, du vil. De er også gode for dine ansatte, og det gør det i øvrigt også nemmere at rekruttere de helt rigtige medarbejdere.
Deltag i Koldings FN17-netværk
Har du fokus på arbejdet med FN17 Verdensmål og indsatsen for bæredygtig udvikling i din virksomhed, så skal du måske også overveje at være med i Business Koldings nye FN17-netværk.
Der er opstartsmøde d. 12. oktober, hvor du bl.a. kan møde Kenneth Ley Milling og få ideer til, hvordan du kan arbejde verdensmål og bæredygtighed ind i din virksomheds kommunikation i fremtiden.
FN17-netværket
TIP
Forbrugerombudsmanden har lavet en kvikguide til den grønne markedsføring. Læs den her:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/56731/kvikguide-om-miljoemarkedsfoering.pdf