Kolding kommunes erhvervsliv er bredt og mangfoldigt, og spirer med spændende iværksættervirksomheder. I denne uges medlemsportræt tager vi dig med bag kulissen hos en Kolding-baseret virksomhed med internationale ambitioner.
13. juni 2025
Mette Sandgaard
I april 2025 modtog Kolding-virksomheden Apeer Beauty prisen som ”Årets Ildsjæle” til Danish Beauty Awards – en prestigefyldt pris i branchen, som normalt gives til mere veletablerede virksomheder. Prisen blev overrakt den relativt nye virksomhed Apeer, med begrundelse i deres passion og den grundighed og kvalitet, der præger brandet.
“Vi blev enormt stolte – og ærligt talt også lidt overraskede.”
Nina Færch, Apeer Beauty
Apeer blev lanceret i 2023, men bygger på flere års produktudvikling og medstifter Frank Birkegaards mangeårige erfaring fra branchen.
I et marked præget af skarp konkurrence og stigende krav til dokumenteret effekt, ønskede teamet bag Apeer Beauty at skabe et hudplejebrand, der bygger på klinisk faglighed. Det faglige fundament er skabt og gennemtestet af de 2 medejere hudlæge Emil Henningsen og Dermatologisk Kosmetisk sygeplejerske Victoria Burles Piihl, fortæller Nina Færch.
Et globalt brand – med rødder i Kolding
Virksomheden Apeer Beauty holder til på Fynsvej centralt i Kolding, hvor de ansatte beskæftiger sig med salg, markedsføring, produktudvikling mv. De er godt på vej mod tilstedeværelse i 15 markeder i løbet af 2025 – herunder UK, Rumænien, Ukraine og flere asiatiske lande.
Selvom brandet fra starten er tænkt internationalt, spiller Kolding stadig en central rolle i virksomhedens fundament. Virksomheden benytter sig af lokale underleverandører og deltager aktivt i byens erhvervsnetværk. "Vi føler os enormt privilegerede over at have lokale underleverandører i Kolding, og man mærker virkelig, hvordan støtten fra andre lokale virksomheder gør en forskel," siger Nina Færch.
Stolthed og fremtidstro
At Apeer Beauty er en dansk virksomhed, vægter højt i udlandet – det opleves som en blåstempling af både kvalitet og troværdighed.
“Vi er stolte af rejsen og det, vi har opnået indtil nu.”
Nina Færch, Apeer Beauty
Derfor er det skandinaviske, æstetiske udtryk en bevidst og gennemført del af brandets identitet og genkendelighed på det globale marked – noget som virksomheden arbejder meget med i deres markedsføring.
Teamet bag Apeer Beauty har ambitioner og stor tro på, at netop deres produkter har internationalt potentiale. "Vi er stolte af rejsen og det, vi har opnået indtil nu" afslutter Nina Færch. En rejse, som kun lige er begyndt.