Har du ikke fundet det rigtige job? Så skab dit eget! Sådan lyder budskabet fra Kolding Startup Club – et nyt initiativ sat i gang af uddannelsesinstitutionerne IBA Erhvervsakademi Kolding, Designskolen og SDU, sammen med Kolding Kommune og Business Kolding.

18. august 2020

428 dimittender er lige nu ledige i Kolding, hvilket er 10 procent flere end på samme tid for et år siden. Kolding Startup Club er målrettet de mange nyuddannede unge, hvor Corona-virussen kom på tværs af karrieredrømmen.

”For mig er det helt vildt vigtigt, at vi gør alt, vi kan, for at hjælpe de unge i arbejde. For det er der brug for. Både for de unge, så de kan bruge de kompetencer, de har. Men også for virksomhederne, der har brug for de unge nyuddannede, der kan skabe omsætning og vækst. Uanset om det er en vidensvirksomhed eller en håndværkervirksomhed. Jeg er enormt glad for, at vi kan indgå i et stærkt samarbejde med uddannelsesinstitutionerne og Business Kolding omkring dette,” siger Poul Erik Jensen (S), formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Kolding Kommune.

I Kolding Startup Club får dimittenderne information om opstart, budget og regnskab, og mulighed for at deltage i temamøder om markedsføring, prissætning og salg. Målet er at klæde dem på til at starte for sig selv.

Senere på året vil der hver torsdag i november være netværksarrangementer i Pakhuset, hvor Kolding Startup Club stiller arbejdsplads og kaffe til rådighed for dimittender. Disse torsdage vil der være inspirationsoplæg fra andre iværksættere samt mulighed for individuel rådgivning med revisor og advokat.

”For de unge kom nedlukningen i forbindelse med Corona på det værst tænkelige tidspunkt. De skulle netop til at vise deres værd på arbejdsmarkedet, men må nu måske genoverveje karriereplanen. Tiltaget er målrettet dem, der måske ikke lige havde regnet med, at de selv skulle starte en virksomhed eller arbejde som freelancere. Vi vil hjælpe dem til at se, at det er et rigtig godt alternativ til en fastansættelse,” siger direktør ved Business Kolding, Morten Bjørn Hansen.

Der er en hel del iværksættertilbud til studerende i Kolding imens de er under uddannelse. Med Kolding Startup Club igangsættes en målrettet indsats for ledige nyuddannede, der så at sige er på egen hånd i jobmarkedet.

”Fra SDU ser vi det som et kærkomment og relevant tilbud til vores dimittender. Vi ved mange nyuddannede står midt i et forandret jobmarked. Samarbejdet i Kolding Startup Club vil give vores dimittender adgang til bl.a. netværk og relevant viden. Derved får de et robust afsæt for at kunne begynde som freelancer eller selvstændig,” siger campusleder Marianne Wolff Lundholt, SDU Kolding.

Overblik over Kolding Startup Club aktiviteter kan findes på Business Koldings hjemmeside. Aktiviteterne tilbydes indledningsvis året ud.

For yderligere kommentarer:

Morten Bjørn Hansen, adm. direktør i Business Kolding, 9137 3119

Poul Erik Jensen (S), formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Kolding Kommune, 2944 6453

Marianne Wolff Lundholt, campusleder SDU Kolding, 2055 0541

Louise Aagaard, Designskolen Kolding, 5215 9560