Kolding kan fremover smykke sig med den prestigefyldte titel Design City. Dermed er det anden gang inden for to år, at en UNESCO udmærkelse gives til Kolding Kommune.

1. november 2017

Fakta

For at Kolding kunne blive optaget i Creative Cities netværket krævede det, at byen har en designstrategi, et selvstændigt designsekretariat, afholder arrangementer i international kaliber, har et uddannelsesmiljø omkring design og benytter sig af designprocesser i udviklingen af byen.

I Kolding har flere samarbejdspartnere bakket op om processen og strategien, det er blandt andre Trapholt og Koldinghus, som er både historiske og aktuelle kulturinstitutioner indenfor design. Designskolen, SDU og IBA understøtter med internationalt anerkendte uddannelser. Og så har D2I, Design -& Idrætsefterskolen Skamling, samt en lang række af kommunens institutioner og virksomheder også deltaget i processen.

Med udnævnelsen følger også en række krav, blandt andet har Kolding Kommune lavet en fireårsplan med forskellige aktiviteter, der understøtter design.

Creative Cities Network består nu af 180 byer fra 72 lande, indenfor 7 kreative felter: Håndværk & Folkekunst, Design, Film, Gastronomi, Litteratur, Musik og Mediekunst.

Kolding bliver den første by i Danmark, der bliver optaget i UNESCO netværket Creative Cities. I Norden er det indtil nu kun Helsinki i Finland, der har haft udnævnelsen. Kolding Kommune er valgt på baggrund af den designstrategi, som byrådet vedtog d. 10. december 2012. Der ligger således en langsigtet strategi bag, som senest kom til udtryk i maj måned, hvor Kolding var værtsby for en del af den landsdækkende Danish Design Award, som normalt afholdes i København.

”Vi er meget beærede, selvom vi selvfølgelig selv har iværksat strategien om at blive en designkommune. Det har været et langt sejt træk, og vi kan nu se resultatet af indsatsen. Vi er meget stolte”, siger borgmester, Jørn Pedersen.

I Kolding er der designprocesser bag pædagogikken i børnehaverne, på Jobcenteret og i borgerservicen og netop nu er designprocesser med borgerinddragelse en del af byggeriet af en ny stor marina bydel. Koldings Designstrategi har også haft en positiv effekt på byens virksomheder. Blandt andet er flere med i et designnetværk, hvor designprocessen bliver berørt i forhold til at vækste virksomhederne. Og Kolding oplever også, at designstrategien har resulteret i tilflytning af virksomheder. Legepladsproducenten LEDON, er netop rykket til Kolding på grund af den klare designvision – ”Vi designer livet”.

”Vores virksomhed lever af design, og det er vigtigt for os at bo i en kommune, som forstår design og har forståelse for det mindset, der ligger bag. Med Creative Cities udnævnelsen får vi også adgang til et nyt stort internationalt designnetværk, og kan lukrere på samarbejdet med virksomheder i designbyer som Helsinki og Berlin”, siger Simone Donbæk, marketingschef og tredje generation i familiefirmaet LEDON, der bevidst har valgt at flytte virksomhedens udviklingsafdeling samt salg og marketing fra Arnum i Sønderjylland til Kolding.

 

Blandt de store designikoner Georg Jensen Damask, som blev etableret i Kolding for 161 år siden, tager de også hatten af for Kommunens præstation.

”Vi har jo historisk ligget i Kolding, og vi har de senere år oplevet, at design er blevet respekteret som et middel til vækst, ligesom andre byer er industribyer. Vi har kunnet se designstrategien vokse, og det understøtter jo dét, vi selv står for. I vores internationale netværk, er der tit folk, der har studset over, at vi ligger i Kolding, men jeg tror, at den her udnævnelse vil få Kolding på landkortet, og at folk vil få øjnene op for, hvor modigt og vigtigt det var, da Kolding Kommune for fem år siden valgte at satse på design”, siger Peter Hulweg Christiansen, CEO hos Georg Jensen Damask.

Sidst Kolding Kommune modtog en UNESCO udnævnelse var d. 4. juli 2015, hvor byen Christiansfeld blev optaget på UNESCOs verdensarvsliste.


Yderligere oplysninger:
Borgmester, Jørn Pedersen – mob. 51 48 27 38
Designchef, Ulrik Jungersen – mob. 51 15 70 85