Så er det afgjort, hvem der skal stå i spidsen for Kolding Kommune som kommunaldirektør.
3. november 2023
Et enigt ansættelsesudvalg har peget på Kolding Kommunes konstituerede kommunaldirektør til posten som kommunaldirektør. Merete Dissing bliver dermed også sat i spidsen for den nye By- og Fællesforvaltning, som træder i kraft ved årsskiftet. Merete Dissing indtræder i sin nye stilling 1. december 2023.
- Jeg er meget glad for, at Merete Dissing søgte stillingen. I ansættelsesudvalget var vi helt enige om, at hun er den rette til jobbet. Vi har kendt Merete i mange år som en dygtig direktør, der både er udviklings- og driftssikker i sin stilling som by- og udviklingsdirektør. Og nu har vi også arbejdet tæt sammen med hende som konstitueret kommunaldirektør gennem syv måneder, hvor hun fuldt ud har levet op til forventningerne. Så vi kender hendes mange styrker, pointerer borgmester Knud Erik Langhoff.
“...nu har vi også arbejdet tæt sammen med hende som konstitueret kommunaldirektør gennem syv måneder, hvor hun fuldt ud har levet op til forventningerne.”
Knud Erik Langhoff, Borgmester
Samarbejde med kommunens erhvervsliv
Ansættelsen af Merete Dissing som ny kommunaldirektør vækker også glæde hos Business Kolding - Business Kolding har haft et tæt og godt samarbejde med Merete Dissing i flere år. Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet i den nye rolle, siger direktør i Business Kolding, Morten Bjørn Hansen.
“Business Kolding har haft et tæt og godt samarbejde med Merete Dissing i flere år. Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet i den nye rolle.”
Morten Bjørn Hansen, Business Kolding
Meningsfulde rammer og stærkt samarbejde
Byrådet godkendte i september en indstilling fra Direktionen om at slå den nuværende Centralforvaltningen og den nuværende By- og Udviklingsforvaltningen sammen til By- og Fællesforvaltningen. Begrundelsen er at ruste Kolding Kommune til bedre at kunne imødekomme fremtidens udfordringer. Organisationsændringen sker fra 1. januar 2024, og kommunaldirektøren skal stå i spidsen for By- og Fællesforvaltningen.
Det ligger i opdraget til kommunaldirektøren, at rollen bliver mere udadvendt i forhold til en traditionel kommunaldirektør bl.a. ved også stå i spidsen for kommunens fysiske udvikling.
- Det er en særdeles attraktiv stilling for mig, og jeg er utroligt taknemmelig for, at byrådet har vist mig den tillid. Jeg er stolt over at bo og arbejde i Kolding Kommune og får nu mulighed for at fortsætte i spidsen for en utroligt velfungerende kommune med dygtige og engagerede medarbejdere og ledere og en fantastisk samarbejdende direktion. Ja, jeg kan slet ikke forestille mig noget bedre sted at arbejde end Kolding Kommune, understreger Merete Dissing.
“For mig er det nærmest helt afhængighedsskabende at være med til at få kommunen til at blomstre og udvikle sig bæredygtigt inden for bosætning, erhverv, byliv og velfærdsområdet. Og det kan kun ske, når vi som kommune også går sammen i stærke partnerskaber med andre aktører som bl.a. erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne.”
Merete Dissing, Kommunaldirektør
- For mig er det nærmest helt afhængighedsskabende at være med til at få kommunen til at blomstre og udvikle sig bæredygtigt inden for bosætning, erhverv, byliv og velfærdsområdet. Og det kan kun ske, når vi som kommune også går sammen i stærke partnerskaber med andre aktører som bl.a. erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne, understreger hun.
Hun peger på, at kommunerne står over for komplekse udfordringer bl.a. med rekruttering af arbejdskraft, klimaudfordringer og øget mistrivsel, og at kommunerne samtidig mødes med stigende krav om høj kvalitet og individuelt tilpassede løsninger.
- Der er i den grad behov for at rykke sammen om de store udfordringer, og sammen med direktionen vil jeg stræbe efter, at embedsværk og politikere står sammen om at skabe nogle rammer, som giver mening, og som muliggør skabelse af fremtidens velfærd og bæredygtig byudvikling baseret på langsigtede visioner, høj faglighed og en stærk implementeringskraft, siger Merete Dissing.
Bredt ansættelsesudvalg
Der var i alt 8 ansøgere til jobbet. Ansættelsesudvalget bestod af:
- Borgmester Knud Erik Langhoff (K)
- Birgitte Munk Grunnet (S)
- Villy Søvndal (SF)
- Merete Due Paarup (R)
- Jakob Ville (V)
- Søren Rasmussen (DF)
- Næstformand for Hovedudvalget Hanne Thomsen
- Senior-, sundheds- og fritidsdirektør Annette Lund
- Økonomichef John Burchardt
Ansættelsen blev først behandlet på Økonomi og Strategi på et ekstraordinært møde 31. oktober og dernæst godkendt på det ordinære byrådsmøde samme dag.