Steffen Wandel og Søren H. Madsen har været iværksættere siden folkeskolen, i dag driver de et digitalt bureau i Kolding kaldet Betterclicks…og nåååh ja, så læser de da også lige Entreprenørskab & Design på IBA. Til januar skal de i praktik i egen virksomhed.

10. december 2021

Steffen og Søren mødtes på IBA for lidt over et år siden, da de startede på deres studier. Deres veje har flere gange krydset hinanden, så det lå lige som i kortene, at de skulle starte noget op sammen. De startede Betterclicks tilbage i marts måned i år, og har allerede deres første ansatte. De tilbyder bl.a. hjælpe til SEO, grafisk arbejde, tekstforfatning og sociale medier.

Allerede i folkeskolen startede Søren med at lave designs, og siden har han hver dag brugt tid på at blive dygtigere. Steffen startede ligeledes i folkeskolen, han arrangerede LAN-parties med op til 250 deltagere. Da han blev 18 lancerede han sin første webshop – og omsatte for 700.000 de første 5 måneder.

- Jeg har haft job som social media manager, opvasker og telemarketing, og har også prøvet at tvangsopløse en virksomhed, fortæller Steffen.

- Steffen og jeg minder rigtig meget om hinanden, fortæller Søren, vi supplerer hinanden rigtig godt. Jeg laver alle de grafiske ting, og står for brand og identitet, mens Steffen står for alt det administrative. Vi har også en webshop sammen.

“For os har det givet rigtig god mening at have virksomheden ved siden af, da vi har kunnet bruge mange af de modeller vi lærer på skolen i vores virksomhed”

Steffen Wandel, Betterclicks

De er begge startet på studiet for at ”få papir på det de kan”, og til januar skal de i praktik i egen virksomhed. De studerende på IBA skal tre måneder i praktik på sidste semester, og den praktik er det i øjeblikket muligt at få i egen virksomhed. Faktisk er de så langt fremme med deres egen virksomhed, at de undtagelsesvis er blevet godkendt til at få flere fra samme studiested i praktik.

- Vi var aldrig startet på studiet, hvis ikke det havde været en mulighed at komme i praktik i vores egen virksomhed, forklarer Steffen. Det ville jo ikke give mening at skulle i praktik i en anden virksomhed, og lukke vores egen virksomhed imens.

- For os har det givet rigtig god mening at have virksomheden ved siden af, da vi har kunnet bruge mange af de modeller vi lærer på skolen i vores virksomhed, bl.a. projektstyring, fortsætter Steffen. Alt teorien hænger meget bedre ved, når man har prøvet at bruge det i praksis.

En stor del af uddannelsen på IBA er selvstudie, og derfor kan det give tid til at drive virksomhed ved siden af, så med masser af disciplin og hårdt arbejde kan det sagtens lade sig gøre – endda med gode karakterer.

“Med muligheden for praktik i egen virksomhed, har mange kunnet gøre drømme til virkelighed, da det er mere sikkert at starte virksomheden, mens man er på SU”

Søren H. Madsen, Betterclicks

- Vi var nok begge droppet ud af studiet, hvis de to ting ikke kunne forenes, forklarer Søren. Med muligheden for praktik i egen virksomhed, har mange kunnet gøre drømme til virkelighed, da det er mere sikkert at starte virksomheden, mens man er på SU. Her kan man gå 100% ind i det – og så er det en god kombination af teori og praksis, så tingene hænger bedre fast.

Søren og Steffen har store vækstplaner, der er allerede vokset ud af de første lokaler på Dyrehavevej, og flyttet ind i større lokaler i Volkerts Fabrikker i Dalbygade. De er 8 ansatte i dag, men forventer at være oppe på 11 til januar, så de kan betjene endnu flere kunder i hele landet.