I 2011 blev Nikolaj Holck færdiguddannet i marketing og kommunikation på IBA. Herefter fulgte flere jobs hos bl.a. Gabba og Ecco. I slutningen af sin tid ved ECCO, ender Nikolaj med at blive slået så meget tilbage af stress, at han er sygemeldt i en længere periode. Men det bliver også startskuddet til en nyt syn på hverdagen, og hele hans stressforløb har i den grad haft en ”positiv betydning” for, hvor han er i dag.

24. maj 2024
Martin Porsborg Hemrich

Fra praktikant til selvstændig
Nikolaj havde kontakt til en virksomhed, som han tidligere har brugt i forbindelse med hans arbejde. Det ender ud i et praktikophold hos den daværende virksomhed Videofabrikken, der, som navnet indikerer, arbejder med videoproduktion. I starten er der tale om et par timer om ugen, hvor Nikolaj egentlig bare skal vænne sig til at gå arbejde igen. Ingen deciderede arbejdsopgaver eller deadlines – han skulle bare møde op. Der går dog ikke længe fra opstarten af praktikopholdet, før han nærmer sig fuldtid – helt uden at have være påvirket af det tidligere stressforløb. Og det er her, Nikolaj finder balancen i arbejdslivet og startskuddet til hans virksomhed, der bærer hans efternavn Holckers.

“Det, at der ikke var de store forventninger til mig i starten af praktikopholdet, gjorde at jeg fandt en god rytme i mit arbejde med det samme.”

Nikolaj Holck, Holckers

- Det at der ikke var de store forventninger til mig i starten af praktikopholdet, gjorde at jeg fandt en god rytme i mit arbejde med det samme. Min faglige selvtillid fandt hurtigt tilbage, og jeg trivedes godt i jobbet. Senere fik jeg min egen kundeportefølje og det var her jeg fandt ud af, at jeg skulle starte min egen virksomhed.

Efter nogle år som partner i et mindre bureau i Kolding var planen, at Holckers skulle startes i marts 2020. Starten blev dog udskudt af corona nedlukningen, men i maj 2020 blev der oprettet CVR-nummer til Holckers. Meget målrettet skulle fokus være på produktion af content – video især – men også på at rådgive og strategiudvikle for virksomheder, i forbindelse med deres aktiviteter på sociale medier.

Nikolaj arbejde gerne fra sin gamle camper.

Nikolaj arbejder stadig meget med videocontent, men har også fået et større fokus på LinkedIn og de mange muligheder, der er på platformen. Her er der fokus på produktion af content, skabe synlighed og så hjælper han virksomheder med strategisk rådgivning relateret til deres marketing og kommunikation. Derudover kan man også booke Holckers til workshops omkring videomarkedsføring og LinkedIn, og selvfølgelig til contentproduktion.

“Jeg oplevede dog, at virksomhederne nødvendigvis ikke altid vidste, hvordan de skulle bruge det video- og billedcontent jeg producerede for dem.”

Nikolaj Holck, Holckers

- I opstarten af min virksomhed var det især videoproduktion og klipning jeg arbejdede med i samararbejde med mine freelance partnere. Jeg oplevede dog, at virksomhederne nødvendigvis ikke altid vidste, hvordan de skulle bruge det video- og billedcontent jeg producerede for dem. Jeg bruger selv platformen rigtig meget, og det var derfor et naturligt skridt for mig, at tilbyde hjælp til og på den platform også.

Balance imellem arbejds- og familieliv
Efter et hårdt stressforløb tidligt i hans arbejdsliv, har det været altafgørende for Nikolaj, at han selv kan planlægge sit arbejdsliv, så det passer ind i et familieliv med kæreste og to børn. Der skal derfor være plads til at hente børn tidligt, samt tid til også at dyrke sine fritidsinteresser. Ligesom han også har tilrettet sit arbejde, så han kan trille til Klitmøller et par dage og arbejde fra sin gamle camper.

Nikolaj nyder at køre nordvest-på et par gange om året.

- For mig giver det god mening at køre nordvest-på et par gange om året. Her kan jeg surfe et par timer om dagen og så få fokuseret på både kundeprojekter og ting til Holckers, der ikke lige bliver gjort til hverdag. Og så har turen også kastet flere kundebesøg og nye kunder af sig. Så i min optik er det win-win”

“Det har krævet meget indsigt, men det er netop denne indsigt der gør, at jeg nu som selvstændig både kan have en sund forretning og tid til at prioritere de ting, der betyder noget for mig.”

Nikolaj Holck, Holckers

Dagene i Holckers er sjældent ens. Og det er nok også variationen i arbejdsmængde og forskelligheden i opgaverne, der gør, at det ikke bliver kedeligt og rutinepræget. Timeantallet varierer uge fra uge, men målet er, at holde arbejdsugen på mellem 30-35 timer i gennemsnit. For Nikolaj handler det dog ikke om mængden af timer, men mere om at kunne planlægge sine arbejdsdage, så der en god balance i hverdagen. Og så gør det slet ikke noget at have travlt, så længe han selv kan bestemme, hvornår arbejdet bliver lavet.

- Det har været vigtig for mig, at tage ved lære af, hvad der gjorde, at jeg gik ned med stress. Det har krævet meget indsigt, men det er netop denne indsigt, der gør, at jeg nu som selvstændig både kan have en sund forretning og tid til at prioritere de ting, der betyder noget for mig.